تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف 3 (110 موضوع)
محمد رحمتی شهرضا

به قدرى غرق مطالعه بودم كه صداى اذان را نمى‏شنیدم!

مقام معظم رهبرى فرمودند: من در دوران نوجوانى زیاد مطالعه مى‏كردم؛ غیر از كتابهاى درسى خودمان كه مطالعه مى‏كردیم و مى‏خواندم، هم كتاب تاریخ مى‏خواندم، هم كتاب ادبیات، هم كتاب شعر و هم كتاب قصه و رمان مى‏خواندم. به كتاب قصه خیلى علاقه داشتم و خیلى از رمانهاى معروف را در دوره نوجوانى خواندم. شعر هم مى‏خواندم. من با بسیارى از دیوانهاى شعر، در دوره نوجوانى و جوانى آشنا شدم. به كتاب تاریخ علاقه داشتم؛ و چون درس عربى مى‏خواندم و با زبان عربى آشنا بودم، به حدیث هم علاقه داشتم. الان احادیثى یادم است كه آنها را در دوره نوجوانى خواندم و یادداشت كردم؛ دفتر كوچكى داشتم كه یادداشت مى‏كردم. احادیثى را كه دیروز، یا همین هفته نگاه كرده باشم، یادم نمى‏ماند، مگر اینكه یاد آورى وجود داشته باشد؛ اما آنهایى را كه در آن دوره خواندم، كاملاً یادم است. شماها هم واقعاً باید قدر بدانید؛ هر چه امروز مطالعه مى‏كنید، برایتان مى‏ماند و هرگز از ذهنتان زدوده نمى‏شود.
این دوره نوجوانى براى مطالعه و یاد گرفتن، دوره خیلى خوبى است؛ واقعاً یك دوره طلایى است و با هیچ دوران دیگر قابل مقایسه نیست.
من خیلى كتاب نگاه مى‏كردم؛ منزل ما هم كتاب زیاد بود. البته خود ماها هم كتاب داشتیم، كرایه هم مى‏كردیم. نزدیك منزل ما كتابفروشى كوچكى بود كه كتاب، كرایه مى‏داد. من رمان و اینها را مى‏خواندم، معمولاً از آن جا كرایه مى‏كردم.
الان یادم افتاد كه كتابخانه آستان قدس رضوى هم مراجعه مى‏كردم؛ آستان قدس هم؛ مشهد، كتابخانه خیلى خوبى دارد. در دوره اوایل طلبگى -در همان سنین پانزده، شانزده سالگى- به آنجا مراجعه مى‏كردم. گاهى روزها به آنجا مى‏رفتیم -نزدیك آستان قدس است- و مشغول مطالعه مى‏شدم؛ صداى اذان با بلندگو پخش مى‏شد، به قدرى غرق مطالعه بودم كه صداى اذان را نمى‏شنیدم! خیلى نزدیك بود و صدا خیلى شدید داخل قرائتخانه مى‏آمد و ظهر مى‏گذشت، بعد از مدتى مى‏فهمیدم كه ظهر شده است! با كتاب انس داشتم. البته الان هم كه در سنین نزدیك شصت سالگى هستم و همان طور كه گفتید بعضى از شماها جاى فرزند من هستید و بعضى مثل نوه من مى‏مانید. الان هم از خیلى از نوجوانها بیشتر مطالعه مى‏كنم؛ این را هم بدانید.(2180)