تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف 3 (110 موضوع)
محمد رحمتی شهرضا

نكات‏

«إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِى الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ؛(1614) همانا شیطان مى‏خواهد به وسیله شراب و قمار، میان شما دشمنى و كینه بیفكند و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد. پس (با این همه مفاسد) آیا دست برمى‏دارید؟»
با آن كه طبق آمارى كه ارائه مى‏شود، بسیارى از قتل‏ها، جرائم، تصادفات، طلاق‏ها، امراض روانى، كلیوى و... ناشى از شراب است، امّا قرآن در این آیه بیان فلسفه تحریم، روى دو نكته تأكید دارد: یكى ضرر اجتماعى یعنى كینه و عداوت، و دیگرى ضرر معنوى یعنى غفلت از نماز و یاد خدا.
این آیه برجسته‏ترین اثر شراب و قمار را بازداشتن از یاد خدا و نماز دانسته است، اكنون جاى این سؤال است كه اگر كارهاى عادّى مثل تجارت، ورزش، تحصیل و مطالعه و امثال آن نیز ما را سرگرم كرده و از یاد خدا و نماز بازدارد، آیا مانند شراب و قمار است؟ آرى، هر چه ما را از خدا غافل كند، مانند شراب و قمار ناپسند است، گرچه اسلام به خاطر لطف و آسان‏گرفتن، آن را حرام نكرده باشد.
اثر اصلى عمده و كوتاه مدت الكل بر سیستم اعصاب مركزى است.
مصرف نوشابه‏هاى الكلى در ابتدا موجب نوعى آرامش و رها شدن كاذب و افراطى مى‏گردد. ولى پس از مدتى اثرات واقعى آن از جمله: ناهماهنگى در حركات عضلات، اختلال در تصمیم گیرى آسیب اعمال حركاتى و مهارتى كندى واكنش و فعالیتهاى دماغى و فكرى تشدید حالت تهاجمى و پرخاشگرى درهم و برهم حرف زدن سوزش قلب پرحرفى دوتا دیدن اشیا و افراد و افزایش ادرار میباشد.
شایع ترین اختلال سیستم عصبى در الكلیسم مزمن آسیب قرنیه و اعصاب چشم است.
زیان هاى الكل‏
استخوانها: بررسى گروهى از پژوهشگران نشان داده است كه مشروبات الكلى سبب ضعیف شدن و شكستگى استخوانها مى‏شود و استخوانهاى شكسته در طولانى مدت به سختى درمان خواهند شد.
پزشكان مى‏گویند مصرف مشروبات الكلى سبب ضعیف شدن و شكستگى استخوانها مى‏شود و استخوانهاى شكسته در طولانى مدت به سختى درمان خواهند شد. پزشكان مى‏گویند مصرف مشروبات الكلى به تدریج مانع كار بافتهاى استخوان ساز میشود و در طى چند سال استخوانها صدمه مى‏بینند و همچنین مصرف این مشروبات سبب كشیدگى تاندونها مى‏گردد. كلیه: یكى از اطبّا معروف انگلیس مى‏گوید: اشخاصى كه مبتلا به امراض كلیه مى شوند 87/5 درصد آن به واسطه مشروبات الكلى است. مشروبات الكلى میزان ادرار را زیاد كرده و سبب تورّم بعضى اعضا چون شكم و پاها و پلك هاى چشم مى‏گردد. گردن: در اثر استعمال الكل و مخصوصاً آب‏جو گاهى پى گردن زیاد و محتاج به عمل جراحى مى‏گردد.
كبد: كسانى كه به طور مزمن الكل مصرف مى‏كنند در معرض خطر بالاى نارسایى كلیه و كبد هستند moonshineمى‏تواند براى كلیه شما بسیار مضرّ باشد زیرا حاوى سرب است و این عنصر براى كلیه‏ها مسمومیت‏زاست. از كارهاى مهمّ كبد تجزیه و خنثى كردن سمومى است كه به داخل آن راه پیدا مى‏كند اما متأسّفانه در برابر سمّ الكل اثرى ندارد و این الكل است كه قدرت تحریك خود را روى كبد نیز اعمال مى‏كند.
گردش خون: متخصّصان مى‏گویند الكل به همان شكل خالص، بدون آنكه تغییر ماهیّت دهد وارد خون مى‏شود و دستگاه گردش خون در معرض آسیب آن قرار مى‏گیرد. گلبول‏هاى سفید خون را كه به منزله سربازان مدافع بدن در مقابل میكرب‏ها نابود مى‏باشند را از بین مى‏برند و هموگلوبین خون را كه محتواى آهن مى‏باشد نابود و بدن را دچار كم خونى عجیبى مى‏نماید.
هضم غذا: الكل مواد غذایى را سفت و سخت مى‏سازد چنانچه اگر گوشتى را در مقدارى الكل بیاندازیم مانند چرم مى‏شود و در این حالت معلوم است كه چه به سر معده مى‏آید به علاوه الكل شیرهاى معده را كم و نامرتب و فاسد مى‏سازد و اجازه نمى‏دهد روى غذا تأثیر كُند و غذاى هضم نشده سربار معده میماند همچنین الكل اشتها را ازبین مى‏برد. مشروبات الكلى عامل جنون است، آمار دقیق تیمارستان‏ها نشان مى‏دهد كه اكثر دیوانگان كسانى هستند كه سالهاى دراز عمر خود را با مى‏خوارگى و مستى بسر برده‏اند. به موجب یك آمار در یك خانواده در آمریكا هفت نفرشان ابله و احمق بودند كه پدر و مادرشان الكلى بوده‏اند.
دكتر پاركر كه یكى از دكترهاى مشهور نیویورك به شمار مى‏رود گفته است كه نصف حوادث دیوانگى و سفاهت به واسطه مشروبات است.
طبق آمارى كه در سال 1902 میلادى در انگلستان گرفته شده بود افرادى كه در اثر خوردن مشروبات الكلى مبتلا به جنون و دیوانگى گردیده‏اند به این ترتیب است:
2249 نفر مرد و 976 نفر زن.
طبق تحقیقات در انگلستان دانشمندان به این نتیجه رسیده‏اند كه تقریباً 95 درصد از دیوانگى افراد جامعه در انگلیس به علّت اعتیاد به الكل است (البته ذكر این نكته به جاست كه در دین مبین اسلام حتّى خوردن یك جرعه شراب هم حرام مى‏باشد).
امام رضا(علیه السلام) فرمودند: خداى عزّ و جلّ شراب را حرام فرمود: زیرا شراب تباهى مى‏آورد، عقل شرابخواران را دگرگون مى‏سازد و آنان را به انكار خداوند عزّ و جلّ و دروغ و تهمت بستن به او و پیامبرش وا مى‏دارد و دیگر اعمالى چون تبهكارى و قتل كه از شرابخواران سر مى‏زند.
مضرّات مشروب بر نوزاد و جنین‏
امروزه آمار نشان مى‏دهد مرگ كودكانى كه والدین آنها مشروبات الكلى مى‏نوشند بیشتر از سایر كودكان است كه بر اثر سایر امراض از بین مى‏روند و اطفالى كه از پدران شراب خوار به وجود مى‏آیند غالباً ضعیف علیل و غالباً به تشنج‏هاى شدید مبتلایند و قدرت دفاعى آنها در مبارزه با مشكلات زندگى ناچیز است و در برابر عفونت‏هاى مختلف بسیار حسّاسند، نقص بدنى انحراف ستون فقرات، كر و لالى عوارض ناشى از غده تیروئید و همچنین ضایعات مغزى مانند عقب‏ماندگى رشد نكردن ماهیچه‏ها دیوانگى‏هاى حاد و غیره در آنان فراوان دیده مى‏شود.
«قیل لِامیر المؤمنین(علیه السلام) انك تزعم ان شرب الخمر اشد من الزنا و السرقة؟ فقال(علیه السلام) نعم، ان صاحب الزنا لعله لا یعدوه الى غیره و ان شارب الخمر اذا شرب الخمر زنى و سرق و قتل النفس التى حرم الله عزوجل و ترك الصلوة؛ مردى به على(علیه السلام) گفت به نظر شما معصیت شراب خورى از زنا و دزدى بیشتر است؟ فرمود آرى، زیرا زناكار ممكن است به همین گناه اكتفا كند، خود را به گناه دیگر آلوده نسازد ولى شراب خوار با آنكه به یك گناه آلوده شده به گناهان دیگرى نیز مانند زنا، دزدى، آدم‏كشى و ترك نماز.... آلوده خواهد شد.»
مردى از امام باقر(علیه السلام) علّت حرام شدن شراب را سؤال مى‏كرد. آنحضرت اینطور فرمودند: «ان مدمن الخمر كعابد و ثن و یورثه الارتعاش، و یهدم مروءته، و تحمله على التجسر على المحارم، منسفك الدماء و ركوب الزنا، حتى لایومن اذا سكر ان یثبت على حرمه، و هو لا یعقل ذلك، و الخمر لا تزید شاربها الا كل شر؛ دائم الخمر مانند بت‏پرست است، شراب برایش رعشه بدن پدید مى آورد، مردانگى و انصاف و مروّتش را نابود مى‏كند، شراب است كه كه شراب خوار را وادار بر جسارت بر نزدیكان و اقوام و خویشان و خون ریزى و زنا مینماید حتّى از زناى با محارم ایمن نمى‏تواند بود. او پس از مستى این كار را بى‏توجّه انجام مى‏دهد و خلاصه شراب وادار كننده به هر نوع شر و اعمال ضدّ انسانى است.
دانشمندان تعداد امراضى را كه عامل اصلى آنها شراب و عرق است تقریبا پنج نوع شمرده‏اند.
1- امراض معدى: الف- «گاستریت» ساده و مزمن كه بالاخره به ضعف و نابودى قوا منجر مى‏شود.
ب- «فلگمن معده»
ج- «انتریت» سخت و اغلب «اسفلگیت» دل دردهاى مختلف و درد معده كه بیشتر در وقت اعتیاد به وقوع مى‏رسد و درد دل‏هاى دایمى اثر دیگر آن در معده اتساع معدى است كه گاهى چنان این عضو را بزرگ مى‏كند كه مانند كیسه‏اى شده و پنج برابر موقع عادى گنجایش پیدا میكند یعنى ممكن است ده تا 12 لیتر آب بیشتر جا بگیرد.
بطور كلى الكل باعث التهاب جهاز هاضمه مى‏شود، در روده‏ها نیز تأثیر سخت نمود، باعث خراشیدگى جدار آنها، و دفع خون، و ضعیف ساختن قوا مى‏شود، و بالاخره اسهال سخت تولید مى كند، و گاه نیز یبوست مى‏آورد. در اثر استعمال نوشابه «قولون» (روده بزرگ) لطمه دیده، یبوست و لینت پشت سر هم به وجود مى‏آورد.
الكل زبان را ضخیم و سخت مى‏كند و سلولهاى مخصوص ذائقه را ضعیف و بالاخره محو مى‏نماید، بطوریكه شخص دائم الخمر دیگر طعم غذاها را درست حسّ نمى‏كند، و این خود یكى از علل بى‏اشتهایى در شخص الكى مى‏باشد و بیشتر از همه باعث خرابى دستگاه هاضمه مى‏شود.
الكل، شیره‏هاى دهان (بزاق) و شیره‏هاى معدى و سایر شیره‏هاى بدن را كم كرده از بین مى‏برد.
2- امراض دستگاه تنفس: الكل از بزرگترین علل ابتلاى به مرض سل، مى‏باشد ریه‏ها در اثر الكل تورّم یافته؛ لكه‏هاى بنفش یا سفیدى روى آنها ظاهر مى‏گردد، و لخته‏هاى خون در خلط شرابخوار ظاهر مى‏شود كه نتیجه خرابى ریه است، شرابخوار هر صبح در رختخواب مدّتى سرفه مى‏كند خود را مى‏اندازد و گاهى لخته‏هاى خون یا صفراء به حال تهوع از دهانش بیرون مى‏آید و بدون استثنا در اشخاص الكلى عمل تنفس سخت و پر زحمت است.
3 - گردش خون: در اثر شراب موادّ اصلى خون از جمله فیبرین و گلبولهاى قرمز و غیره خیلى كم شده و از دست رفته، مایع خون، آهكى و خراب شده است، چون خون فاسد شود كلیه بدن دچار اختلال و كم‏غذایى و ضعف مى‏گردد، گلبولهاى سرخ و سفید را از بین برده شخص را آماده براى سكته مى‏نماید.
هر نوع نوشابه الكلى از جمله آبجو، رگها را سخت و شكننده مى‏كند و مرونت یا ارتجاع آنها را از دست مى‏دهد و موجب مى‏شود در در اثر جزئى فشار مانند عصبانیّت، كار زیاد، سرما، یا گرماى فوق العاده پاره شده و سكته ناقص یا كامل بوجود آورد؛ عروق در اثر الكل، تصلّب و شریان، تكلس(1615) پیدا مى‏كند.
4- امراض قلب : در نتیجه خرابى خون، عمل قلب مختل شده كم كم چربى و پیه دور آن را مى‏گیرد، و آن را سنگین و بزرگ مى‏كند، و چون قلب در حین ضربان، با قوت حركت مى‏كند سنگینى مزبور موجب كندى حركت و نامرتبى مى‏گردد، و روى این اصل نبض اشخاص الكلى، آهسته و نامرتب مى‏زند.
5- بیماریهاى عصبى: الكل وضع اعصاب را فلج مى‏سازد اعصاب آخذ(1616) و محركه ضعیف شده، فلج و رعشه پیدا مى‏كند، در تمام بدن حالت خارشى به وجود مى‏آید و الكى بدون سبب احساس حرارت مى‏كند، بدنش مخصوصاً دستها و سر مى‏لرزد، سخنش نامفهوم و بى‏معنى مى‏شود، و علائم روحى، عصبانیّت، حالت قیافه حیوانى، ترس و سردرد، در او به وجود مى‏آید.
در اثر ضعیف شدن اعصاب، در معرض برخى امراض عصبى، واقع مى‏شود، و راه براى سكته و خونریزى باز مى‏گردد.
الكل در اثر داخل كردن «اسید اوریك» در خون تولید درد اعصاب و رماتیسم مى‏كند.