تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف 3 (110 موضوع)
محمد رحمتی شهرضا

مبارزه با روزه خوارى‏

زمانى كه آیت الله شهید آقاى شیخ حسین غفارى را در سال چهل و سه و در ماه رمضان دستگیر كردند، در یكى از جلسات وقتى تیمسار مولوى معروف قاتل مردم تهران سیگار مى‏كشد آیت الله غفارى به او مى‏گوید: آقا چرا سیگار مى‏كشى؟ مگر نمى‏دانى ماه رمضان است؟ مگر شاه دستور داده بى دین باشید؟ یك سرگردى كه آنجا بود مى‏گوید: تیمسار مریض هستند كه روزه مى‏خورند. مولوى گفته بود: نخیر من اصلاً مریض نیستم و عمداً روزه را مى‏خورم.
آیت الله غفارى با حالت تندى به او گفت: حیف كه الان به من دستبند زده‏اید، اگر دستهایم باز بود با همان اسلحه‏اى كه به كمرت بسته‏اى تو را مثل سگ مى‏كشتم تا بفهمى كه توهین به مقدّسات دینى تاوانش چیست؟
عاقبت آن عالم مجاهد و شجاع را در روز هفتم دى ماه سال 1353 در زیر شكنجه‏هاى گوناگون در سیاهچال زندان به شهادت رساندند. جنازه‏اش را به شهر قم آوردند و تا وادى‏السلام قم با شكوه تمام و با حضور علما و طلاب و اهالى مبارز قم تشییع شد و پس از دفن در مراجعت از مراسم دفن در خیابان خاكفرج مردم بر علیه شاه شعار دادند. در این هنگام پلیس و مأمورین به مردم حمله كردند و زد و خوردى واقع شده در آن موقع شایع بود كه در زیر شكنجه پاى آیت الله غفارى را با ارّه بریده‏اند.(1215)