تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف 3 (110 موضوع)
محمد رحمتی شهرضا

نكات‏

«من واقعاً به شما برادران و خواهران ( جوانان ) عزیز توصیه مى‏كنم كه با تاریخ آشنا بشوید. تاریخ، درس است. از تاریخ خیلى درس‏ها مى‏شود آموخت و خیلى تجربه‏ها مى‏شود به دست آورد. عده‏اى سعى مى‏كنند حوادث روزگار ما را یك حوادث استثنایى كه به هیچ وجه از تاریخ قابل استفاده نیست، معرفى كنند.(691)
تاریخ آئینه تمام نماى ملل گذشته است. در آن علل بدبختى نافرجامى، و یا پیروزى و كامرانى ملّتها منعكس مى‏باشد. یكى از خوشبختى‏هاى ما همین است كه نخستین نفراتى نیستیم كه قدم به صفحه زمین گذارده‏ایم. چشمهاى بیدار ستارگان شاهد زندگى میلیونها مردمى بوده است كه پیش از ما روى این زمین زندگى داشته‏اند و داراى نشاطها و غمها، روشنیها و تیرگیها، عشقها و كینه‏ها، جنگها و صلح‏ها، هزاران صحنه مختلف زندگى بوده‏اند. گرچه آنان بسیارى از اسرار زندگى خود را براى همیشه با خود به خاك برده‏اند و همراه وجودشان به دریاى فراموشى ریخته شده است، ولى قسمتهاى قابل توجه زندگى آنها را نویسندگان یا طبقه‏هاى زمین و یا ویرانه‏هاى به ظاهر ساكت، براى ما حفظ كرده، و آزمایشگاهى بزرگ و پرقیمت از آن براى ما ساخته‏اند. مطالعه صفحات تاریخ پیشینیان، بررسى در لابه لاى طبقات زمین و دقّت در آثار پرشكوه و عبرت انگیز آنها بسیار آموزنده است و عمر ما را به مقیاس قابل ملاحظه‏اى زیاد مى‏كند.
حاصل عمر، جز یك مشت تجربه چیزى نیست. آیا تاریخ عالیترین تجربیات را در اختیار ما نمى‏گذارد؟! مگر نه تاریخ آئینه تمام نماى زندگى ملل گذشته است و در آن علل بدبختى و نافرجامى و یا پیروزى و كامرانى ملّتها منعكس مى گردد؟! كتاب آسمانى ما دستور مى دهد كه زندگى اقوام گذشته را بخوانیم و از خصوصیّات زندگى آنها درس عبرت بگیریم. امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى‏فرماید: «فرزندم اگر چه من با ملل گذشته همزمان نبودم، اما تاریخ آنها را با دقّت خوانده‏ام و به پستیها و بلندیهاى روزگار و قوانین ملل واقف شده‏ام. من آنچنان تاریخ آنها را خوانده و بر آن مسلّطم كه گوئى با آنها زندگى كرده‏ام و در حوادث زندگى با آنها همقدم بوده‏ام.» تاریخ بهترین راهنماى نسل حاضر است و تدریس آن به مراتب از تدریس فیزیك و شیمى مشكل‏تر مى‏باشد. مسائل فیزیك و شیمى فرمول دارد. اگر استاد بر فرمولها مسلّط باشد به خوبى مى‏تواند از عهده تدریس برآید، اما تاریخ غور و بررسى و به اصطلاح اجتهاد و قضاوت لازم دارد. معلّمان تاریخ تا این قوّه را در خود احساس نكنند نمى‏توانند از عهده نتایج عالى تاریخ برآیند. بنابراین هر شخص تاریخ دان را نمى‏توان مورّخ نامید.
هزار نكته باریكتر ز مو اینجاست‏
نه هر كه سر نتراشد قلندرى داند
كوشش كنیم رموز تاریخ را بفهمیم، والاّ سرودن تاریخ سودى ندارد. رموز تاریخ همان داروهاى تلخ تاریخ است كه انسان پس از دقّت كامل بدست مى‏آورد و مى‏تواند بیماریهاى فردى و اجتماعى را معالجه كند.
خوب است هر فرد بینا خصوصاً افرادى كه زمامدار مردم و مصدر كار مى‏باشند، تاریخ انگلستان، تاریخ انقلاب كبیر فرانسه، بالاخص تاریخ اسلام و سرگذشت سقوط بنى امیّه و انقلاب بنى عباس را به دقّت بررسى كنند و علل سقوط آنهائى را كه سالیان دراز بر مردم حكومت مى‏كردند به دست بیاورند.
اصولاً باید كوشش كنیم روح مطالعه و خواندن كتاب را در خود ایجاد كنیم؛ زیرا مطالعه سطح فكر را بالا مى‏برد و قواى دماغى را تقویت مى‏كند. امروزه مقدار مصرف كاغذ در هر كشور، مقیاس تمدّن و ترقّى آن است و مى‏گویند سویس كه مهد تمدّن است، از تمام ممالك جهان نسبت به جمعیّت خود بیشتر كاغذ مصرف مى‏كند. آمارهاى دقیقى از تعداد و تیراژ كتابهائى كه در یك كشور چاپ مى‏شود برمى‏دارند و آمار مراجعه كنندگان به كتابخانه‏هاى عمومى را ضبط مى‏كنند تا از این راه مقیاس برترى فكرى را در هر سال نسبت به سنوات قبل و یا كشورهاى دیگر بسنجند. اسرار مؤلّفان و رازهاى نهفته آنان در لابلاى كتاب پنهان است. روزى كه ارسطو خواست كتاب خود را منتشر كند، اسكندر مقدونى جلوگیرى كرد تا دیگران به افكار بلند استاد وى دست نیابند. پاپها و كشیشان در قرون تاریك وُسطى‏ با پدید آوردن «شركت اعضاى علم» در میان گروهى خاص، دیگران را از خواندن كتاب ممنوع ساختند تا از نادانى و جهالت مردم بیشتر استفاده كنند و بهتر بر آنها حكومت نمایند.
كتاب خوب، سازنده اخلاق و تكمیل كننده شخصیّت است. كتاب رموز زندگى را مى‏آموزد، ولى باید از خواندن كتابهاى پوچ و بى‏مغز گریخت؛ زیرا این قبیل كتابها از فعالیتهاى دماغى مى‏كاهد. به قول دانشمندى: «بگو ببینم چه مى‏خوانى تا بگویم تو چیستى؟!»
و به قول شو پنهاور: «عمر گرانبهاتر از این است كه انسان آن را در خواندن كتابهاى پوچ بكار ببرد.»
همواره باید بكوشیم كه در هر شبانه روز، وقتى را براى مطالعه كتابهاى سودمند و آموزنده اختصاص دهیم و كتاب را بهترین دوست تلقّى كنیم.
خوشتر از كتاب در جهان یارى نیست‏
در غمكده زمانه غمخوارى نیست‏
هر لحظه از او بگوشه تنهائى‏
صد راحتى است هرگز آزادى نیست‏