تربیت
Tarbiat.Org

توتیای دیدگان زندگانی خاتم پیامبران (صلی الله علیه و آله)
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

اندوه بزرگ‏

اگر کسی بخواهد بداند که مصیبت پیامبر صلی الله علیه و آله بر امیرالمؤمنین علیه السلام و بر اهل بیت ایشان چه اندازه تأثیر گذاشت، باید آنچه را امیرالمؤمنین علیه السلام در این مورد فرموده است بشنود:
رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله چنان بر من دشوار بود که گمان ندارم اگر این سنگینی را کوهها تحمل می‏کردند، قادر به ایستادن می‏بودند. اهل بیتم را دیدم که برخی نگران و اندوهگینند؛ خویشتن‏داری نمی‏توانند و قدرت تحمل چنین مصیبت بزرگی را که بر آنان وارد شده ندارند. بیتابی، صبرشان را از میان برده و فکرشان را مشغول نموده و قدرت فهم و شناخت و گفت و شنود را از آنان سلب کرده است.
اما غیر از فرزندان عبدالمطلب، دیگران، بعضی تسلیت می‏دادند و به صبر امر می‏نمودند و برخی دیگر از گریه آنها به گریه آمده از بیتابی آنان بیتاب بودند. من خود را به تحمل و شکیبایی از رحلت آن حضرت و لزوم بردباری و سکوت واداشتم و به انجام دستورهایی که آن حضرت داده بود از قبیل: آماده نمودن وسایل، غسل، حنوط کردن، کفن نمودن، نماز گزاردن و قرار دادن ایشان در قبرشان و جمع کتاب خدا و پیمان او بر آفریده‏هایش، پرداختم.
هیچ چیز مانع من از انجام کارهای مربوط به ایشان نگردید؛ نه اشک ریزان، و نه اندوه فراوان، نه سوزش دل و نه عظمت مصیبت. با کمال صبر و شکیبایی این وظیفه و مأموریت را برای خدا و رسول او به انجام رساندم و آنچه را آن حضرت به من فرمان داده بود انجام دادم و بردبارانه از عهده آن برآمدم و به حساب (خداوند) گذاشتم.(616)
شیخ کلینی از امام باقر علیه السلام روایت می‏کند که:
آنگاه که رسول خدا صلی الله علیه و آله رحلت فرمود، اهل بیت علیهم السلام طولانیترین شب را به صبح رساندند؛ چندانکه گفتی نه آسمانی بر سرشان سایه خواهد افکند و نه زمینی آنان را بر دوش خواهد کشید، چرا که آن حضرت خویش و بیگانه را در راه خدا متحد ساخته بود. در این میان کسی بر ایشان درآمد که او را نمی‏دیدند ولی صدایش را می‏شنیدند؛ گفت: درود و رحمت و برکات خدا بر شما خانواده باد؛ همانا با وجود خدا و در سایه او هر مصیبتی را بردباری و دلخوشی و هر هلاکتی را نجات و هر از دست رفته‏ای را جبرانی است:
کل نفس ذائقة الموت و انما توفون اجورکم یوم القیامة، فمن زحزح عن النار و ادخل الجنة فقد فاز، و ما الحیاة الدنیا الا متاع الغرور.(617)
(هر جانداری مرگ را می‏چشد. در روز قیامت پاداشهای شما را به کمال می‏دهند؛ هر که را از دوزخ دور گردانند و داخل بهشت نمایند کامیاب شده است و زندگی دنیا کالای فریبی بیش نیست.)
همانا خداوند شما را برگزیده و برتری داده و پاک نموده و خانواده پیامبرش قرار داده و علم خود را به شما سپرده و کتاب خود را به شما به ارث داده است.(618)
امام صادق علیه السلام فرمود:
آنگاه که خداوند پیامبرش را قبض روح کرد، چنان اندوهی بر حضرت فاطمه سلام الله علیها وارد شد که کسی جز خداوند عز و جل نمی‏داند. پس فرشته‏ای به سوی او فرستاد تا اندوهش را تسلی دهد و با او سخن بگوید. (صدیقه طاهره سلام الله علیها) خبر (آمدن فرشته) را به اطلاع امیر مؤمنان علیه السلام رسانید. آن حضرت فرمود: هر گاه آمدن او را احساس کردی و صدا را شنیدی، به من بگو. و او چنین کرد.
امیرالمؤمنین علیه السلام آنچه را که می‏شنید یادداشت می‏کرد تا اینکه کتابی شد. (امام فرمود:) در این کتاب چیزی از حلال و حرام وجود ندارد ولی دانش هر آنچه خواهد بود در آن وجود دارد.(619)
روایت دیگر چنین است:
او جبرئیل بود که بر دخت پیامبر صلی الله علیه و آله نازل می‏گردید و او را در عزای پدرش به شایستگی تسلیت می‏داد و قلبش را آرام می‏نمود.(620)
و روایت شده:
زنان بنی هاشم گرد هم آمدند؛ درباره پیامبر خدا صلی الله علیه و آله سخن می‏گفتند. فاطمه سلام الله علیها فرمود: (شیون و) زبان گرفتن را رها کنید و برای او دعا نمایید.(621)
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
یا علی! کسی که به مصیبتی گرفتار آید، باید مصیبت مرا یادآوری نماید چرا که از بزرگترین مصائب است.(622)
و امیرالمؤمنین علیه السلام چنین سرود:
الموت لا والدا یبقی و لا ولدا هذا السبیل الی ان لا تری احدا
مرگ نه پدری باقی می‏گذارد و نه فرزندی. این راهی است که تا انسانها هستند، باقی است.
هذا النبی و لم یخلد(623) لأمته لو خلد الله خلقا قبله خلدا
این پیامبر است و برای امت خود جاودان نماند، اگر خداوند کسی را پیش از او جاویدان گردانده بود، او را نیز جاودانه می‏کرد.
للموت فینا سهام غیر خاطئة من فاته الیوم سهم لم یفته غدا
مرگ برای ما تیرهایی دارد که خطا نمی‏رود؛ کسی که امروز تیر مرگ از او درگذرد، فردا او را رها نخواهد کرد.(624)