تربیت
Tarbiat.Org

توتیای دیدگان زندگانی خاتم پیامبران (صلی الله علیه و آله)
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

2/2 - نوفل بن الحارث بن عبدالمطلب‏

کنیه‏اش ابوالحارث بود. او از دیگر برادرانش و تمام کسانی که از بنی هاشم اسلام آوردند - حتی از حمزه و عباس - بزرگتر و سالمندتر بود. در بدر اسیر شد و در برابر جان خود فدیه داد و آزاد گردید. روایت شده زمانی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به او فرمود: جان خود را آزاد کن، گفت: ثروتی ندارم که با آن جان خود را آزاد کنم. فرمود: با نیزه‏هایی که در جده داری خود را آزاد کن. گفت: به خدا سوگند هیچ کس جز من و خدای من از آنها اطلاع نداشت.
شهادت می‏دهم که پیامبر خدایی. پس جان خود را در برابر یک هزار نیزه آزاد کرد.
او همراه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در فتح مکه و حنین و طائف شرکت داشت و از جمله کسانی بود که در حنین از ایشان حمایت نموده مقاومت و ایستادگی کردند، و با سه هزار نیزه به پیامبر صلی الله علیه و آله کمک کرد. حضرتش فرمود: می‏بینم که نیزه‏های تو پشت مشرکان را می‏شکند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله میان او و عباس بن عبدالمطلب پیمان برادری بست - این دو در جاهلیت با هم شریک و یار یکدیگر بودند - در زمان خلافت عمر در مدینه درگذشت و او بر جنازه‏اش نماز خواند و آن را تا بقیع تشییع نمود و چندان بر بالای گور او ایستاد تا او را به خاک سپردند. نوفل هفت پسر به نامهای: حارث، عبدالله، عبیدالله، مغیره، سعید، عبدالرحمان و ربیعه داشت.
حارث بن نوفل (بن حارث) را ببه می‏نامیدند.(140) همراه پدرش مسلمان شد. پس از مرگ یزید بن معاویه، مردم بصره با او بیعت نمودند و او همراه ابن اشعث(141) خروج کرد. پس از شکست خوردن به عمان(142) فرار کرد و در همانجا درگذشت.(143)
مغیرة بن نوفل: کنیه‏اش ابویحیی بود. در زمان حیات پیامبر گرامی خدا صلی الله علیه و آله پیش از هجرت متولد گردید (پس از هجرت نیز گفته‏اند). او بیش از شش سال از حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله را درک نکرد. این مغیره همان فردی است که عبدالرحمان بن ملجم لعنه الله را - پس از اینکه امیر مؤمنان علیه السلام را ضربه زد و با شمشیر به مردم حمله کرد تا او را دستگیر نکنند - با انداختن حوله‏ای بر او، دستگیر کرد و بر زمین انداخت و بر روی سینه‏اش نشست - مغیره خیلی خیلی نیرومند بود - آنگاه شمشیر را از دستش بیرون آورد و او را بر دوش گرفت و به زندان افکند تا اینکه امیر مؤمنان علیه السلام به شهادت رسید و او را کشتند.
مغیره در زمان عثمان مقام قضاوت داشت و با امیر مؤمنان علیه السلام در جنگ صفین شرکت نمود. پس از امیرالمؤمنین علیه السلام با امامه دختر ابوالعاص ابن ربیع ازدواج کرد و از او دارای فرزندی به نام یحیی شد.
اما عبیدالله و سعید دو فرزند دیگر نوفل: دانشمندان از آن دو، حدیث روایت کرده‏اند.
و اما عبدالرحمان و ربیعه فرزندان دیگر نوفل: نه از آنها فرزندی به جای مانده و نه روایتی از آنها نقل شده است.