تربیت
Tarbiat.Org

توتیای دیدگان زندگانی خاتم پیامبران (صلی الله علیه و آله)
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

9 - عاتکه بنت عبدالمطلب‏

همسر ابو امیه(223) بن مغیره مخزومی بود که برای او عبدالله و زهیر را به دنیا آورد. این دو، پسر عموهای ابوجهل و برادران پدری ام سلمه همسر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بودند.
عبدالله بن عاتکه اسلام آورد. او پیش از مسلمان شدن کینه شدیدی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و مسلمانان داشت. وی همان کسی است که به رسول خدا صلی الله علیه و آله گفت:
لن نؤمن لک حتی تفجر لنا من الارض ینبوعاً(224)
(تا زمانی که از زمین چشمه‏ای برای ما نشکافی به تو ایمان نمی‏آوریم)
آنگاه به عنوان مهاجرت به سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حرکت کرد و ایشان را در بین راه، میان سقیا و عرج - در زمانی که حضرتش برای فتح مکه عازم آن شهر بود - دید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بارها از پذیرفتن او خودداری کرد تا اینکه بر خواهر خود ام سلمه وارد شد و از او خواست که او را شفاعت کند. رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از شفاعت ام سلمه او را بخشود. او اسلام آورد و اسلامش نیکو گردید، و با رسول خدا صلی الله علیه و آله در فتح مکه و جنگ حنین و طائف شرکت کرد. در جنگ طائف تیری به او خورد و شهید گردید.
او همان کسی است که (ماتع)(225) مخنث به او گفت: عبدالله، اگر خداوند فردا طائف را بر روی شما گشود، من تو را با دختر غیلان آشنا خواهم کرد که با چهار تا می‏آید و با هشت تا می‏رود.(226)
زهیر بن عاتکه بنت عبدالمطلب از مؤلفة قلوبهم(227) شمرده شده است.