تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اِسراء آیه 97

(97) وَمَن یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَن یُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِیَآءَ مِن دُونِهِ وَنَحْشُرُهُمْ یَوْمَ الْقِیَمَةِ عَلَی‏ وُجُوهِهِمْ عُمْیاً وَبُکْماً وَصُمّاً مَّأْوَیهُمْ جَهَنَّمُ کُلَّمَا خَبَتْ زِدْنَهُمْ سَعِیراً
و هر که را خدا هدایت کند، پس همو هدایت یافته است و هر که را گمراه سازد، هرگز یاورانی جز خدا برای آنان نخواهی یافت و ما در روز قیامت، آنان را واژگون (به صورت خزنده) کور و کر و لال محشور می‏کنیم و جایگاهشان دوزخ است، که هرگاه خاموش شود، آتش آنان را بیافزاییم.
نکته‏ها:
«خَبت»، به معنای فروکش کردن شعله است. و «سَعیر»، به معنای شعله‏ور شدن آتش و از نام‏های جهنّم است.
سؤال: اگر گمراهان در قیامت، کر و کور و لالند، پس چگونه در آیات دیگر، از دیدن آتش؛ (رأی المجرمون النّار)**کهف، 53.***، یا شنیدن صدای دوزخ؛ (سمعوا لها تغیّضاً و زفیراً)**فرقان، 12.***، یا فریاد و شیون آنان؛ (دعوا هنالک ثبوراً)**فرقان، 13.*** سخن به میان آمده است؟
پاسخ: مراحل و مواقف قیامت متفاوت و متعدّد است. در هر موقفی ممکن است حالتی باشد که در مرحله‏ی بعد از آن نباشد.**تفسیر تبیان.***
پیام‏ها:
1- هدایت تنها به علم، عقل و استدلال نیست، توفیق الهی نیز می‏خواهد. (من یهدی الله)
2- گمراهان را نجات‏بخشی جز خدا نیست. (من یضلل فلن تجد ...)
3- انسان‏ها در قیامت به چند گونه محشور می‏شوند، گروهی واژگونه و عدّه‏ای کر وکور و لال محشور می‏شوند. (نحشرهم...علی وجوههم عمیاً و بکماً و صمّاً)
4- کسی که از گوش، چشم و زبان خود در مسیر حقّ‏یافتن، حقّ‏گفتن و حقّ‏دیدن بهره نگیرد، در قیامت نیز کور، کر، لال و واژگون محشور می‏شود. این در واقع نوعی تجسّم عمل انسان است! (نحشرهم...علی وجوههم عمیاً و بکماً وصمّاً)
5 - آتش دوزخ، برای مجرمان پیوسته شعله‏ورتر می‏شود. (کلمّا خَبت زدناهم سعیراً)