تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انبیا آیه 23

(23) لَا یُسْئَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَهُمْ یُسْئَلُونَ
او (خداوند) از آنچه انجام می‏دهد سؤال نمی‏شود، امّا آنها (مردم، در انجام کارهایشان) مورد بازخواست قرار می‏گیرند.
نکته‏ها:
مسئولیّتِ پاسخگویی انسان در قبال کارهایی که انجام می‏دهد، بارها در قرآن مطرح شده است، از آن جمله می‏فرماید: (فو ربّک لنسئلنّهم اجمعین)**حجر، 92.*** به پروردگارت سوگند که از همه‏ی مردم سؤال خواهیم کرد. و یا در جایی دیگر می‏خوانیم: (و قفوهم انّهم مسئولون)**صافّات، 24.*** آنها را متوقّف کنید، آنها باید بازخواست شوند. به هر حال در روز قیامت، از افکار و نیات، از جوانی و عمر، از درآمد و مصرف، از انتخاب رهبر و اطاعت از بزرگان، سؤال خواهد شد.
سؤال: چگونه است که در آیه دیگری می‏فرماید: از هیچ جنّ و انسی سؤال نمی‏شود؟ (فیومئذٍ لا یسئل عن ذنبه انس ولا جان)**الرحمن، 39.***
پاسخ: در قیامت صحنه‏ها متفاوت است و هر صحنه‏ای شرایط خاص خود را دارد. مثلاً در یک موقف وقتی از انسان‏ها سؤال شود، آنها می‏توانند با زبان پاسخ‏گو باشند، امّا در موقف دیگر بر لب‏های آنان مهر می‏زنند و دیگر اعضا وجوارح به شهادت بر اعمال می‏پردازند.
پیام‏ها:
1- خداوند، مالک حقیقی ومطلق هستی است و مالک در تصرّف در محکومش، مورد مؤاخذه واقع نمی‏شود. (ربّ العرش... لا یسئل)
2- کسی می‏تواند سؤال کند که طلبی و یا حقّی داشته باشد و هیچ کس از خداوند طلبی و یا بر او حقّی ندارد. (لا یسئل)
3- کسی می‏تواند از خداوند بازخواست کند که مافوق او و بر او برتری داشته باشد و چنین موجودی نیست. (لا یسئل)
4- انسان‏ها در قبال کارهایشان مسئول و متعهّدند. (و هم یسئلون)
5 - سؤال ومؤاخذه، بهترین نشانه بر مسئولیّت ومهم‏ترین علامت بر آزادی و اختیار انسان‏هاست.**در حدیثی از امام رضا علیه السلام آمده است که خداوند به آدم علیه السلام خطاب فرمود: «یابن آدم، بمشیّتی کنت انت الذی تشاء لنفسک ما تشاء» یعنی من اراده کرده‏ام که تو با خواست خودت آزاد باشی. (تفسیر صافی) ***(وهم‏یسئلون) (آری انسان مجبور بازخواست نمی‏شود)
زیرا بازخواست و سؤال از شخصی غیر مسئول و مجبور، عقلاً قبیح است.