تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اِسراء آیه 80

(80) وَقُل رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَناً نَّصِیراً
و بگو: پروردگارا! مرا با ورودی نیکو و صادقانه وارد (کارها) کن و با خروجی نیکو بیرون آر و برای من از پیش خودت سلطه و برهانی نیرومند قرار ده.
نکته‏ها:
صدق، بهترین وصف و حالت یک کار و یک شخص در آغاز و انجام آن است. چه بسا کارهایی که آغاز غیر صادقانه دارد و با قصد ریا، سمعه، فریب، برتری‏جویی و مانند آن شروع می‏شود، یا آغازی صادقانه دارد، ولی پایانی آمیخته به غرور، عُجب، منّت، حبط و سوءعاقب پیدا می‏کند و برکات آن محو می‏شود. رمز شکست بسیاری از حرکت‏ها، نبود صداقت در آنها و قطع امداد الهی از آن است.
امام صادق علیه السلام می‏فرماید: هرگاه برای ورود به کاری، ترس و وحشت داشتی این آیه را بخوان و اقدام کن.**تفسیر نورالثقلین.***
انسان به جایی می‏رسد که از «صدّیّقین» می‏شود، هرچه می‏گوید عمل می‏کند و هرچه را عمل می‏کند، می‏گوید.**تفسیر المیزان.*** قلب و زبان و عملش یکی می‏شود.
از مصادیق «سلطان نصیر»، داشتن جانشینی لایق، یاری باوفا و وزیری دلسوز و کاردان است.
پیام‏ها:
1- خواسته‏های خود را در برابر خداوند به زبان بیاوریم. (وقل ربّ)
2- دعایی که همراه با نماز و بعد از آن باشد، اثر بیشتری دارد. (اقم الصلوة... فتهجّد... و قل ربّ...)
3- دعا کردن را هم باید از خدا آموخت که چگونه بخوانیم وچه بخواهیم. (و قل ربّ ادخلنی...)
4- یکی از اصول مدیریّت، آینده‏نگری و دوراندیشی است. (اخرجنی مخرج صدق)
5 - مهم‏تر از آغاز نیک، پایان و فرجام خوب است. نباید به آغاز شیرین دلخوش بود، بلکه باید از خطر بدعاقبتی به خدا پناه برد. (اخرجنی مخرج صدق)
6- رهبری یک نهضت جهانی که شروع و پایانش صادقانه و بی‏انحراف باشد، بدون دعا و استمداد از خدا و دریافت امداد الهی ممکن نیست. (ربّ اخرجنی)
7- همه‏ی امور به دست خداست و باید از او مدد خواست (ادخلنی، اخرجنی، اجعل)
8 - کسب قدرت برای اهداف مقدّس ارزش دارد. (واجعل لی من لدنک سلطاناً)
9- مؤمن، نصرت و امداد را تنها از خدا می‏طلبد. (من لدنک سلطاناً نصیرا)