تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

مقدّمه مؤلّف‏

اَلحَمدُلِلّه رَبّ العالَمین وَ صلّی اللّه عَلی سَیّدنا محمّد و اهل‏بَیته المَعصومین‏
قرآن نور است، بگذریم که بعضی دلالت آن را ظنّی پنداشتند. قرآن محور است، بگذریم که بعضی آن را در حاشیه قرار دادند. قرآن علم بی‏نهایت الهی است، بگذریم که بعضی حقیقت را در کتب دیگری جستجو کردند.
قرآن خود را، به عظیم**حجر، 87.*** و کریم**واقعه، 77.*** و مجید**بروج، 21. ***توصیف کرد، آیا آن را تعظیم و تکریم و تمجید کردیم؟
قرآن، شفای دردهای فکری، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و اقتصادی ماست.
قرآن، رابطه ما با خدا، با خود، با جامعه، با همسر و فرزند، با دوست ودشمن و با طبیعت و تاریخ را ترسیم می‏کند.
قرآن، تنها کتاب آسمانی است که تحریف نشده و هرچه تاریخ بر آن می گذرد، اسرارش بیشتر هویدا می‏شود.

قرآن را همچون نماز باید به پاداشت، که خود می‏فرماید: اگر یهود تورات را به پا می‏داشتند، به سعادت می‏رسیدند.**مائده، 66.***
از همسر پیامبر اکرم پرسیدند که اخلاق رسول اللّه چگونه بود؟ گفت: خُلق او قرآن بود.**کنزالعمّال، حدیث 18718.***
امام رضا علیه السلام فرمود: تمام سخنانم از قرآن ریشه می گیرد.
امام صادق علیه السلام می فرماید: دلیل آنکه در وضو مقداری از سر را مسح می کنیم، حرف (باء) در (وامسحوا برؤسکم)**مائده، 6.*** است و اگر می‏فرمود: «وامسحوا رؤسکم» تمام سر را مسح می‏کردیم. معنای این کلام آن است که در تمام حروف قرآن نکته‏ای نهفته است.
ملاصدرا در آخر عمر ناله می‏کند که چرا از آغاز، قرآن را محور کار و تحقیق و تدبر خود قرار نداده و می گوید: در تمام عمر به جای نور در سایه ایستاده بودم، از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله کشید، چه کنم عمرم تمام، دستم خالی و ...**مقدّمه تفسیر سوره واقعه.***
فیض کاشانی نیز می‏گوید: کتاب‏ها و رساله‏ها نوشتم، تحقیقاتی کردم، ولی در هیچ یک از علوم دوائی برای دردم و آبی برای عطشم نیافتم، به سوی خدا فرار و انابه کردم تا خداوند دستم را گرفت و با تفسیر گره خوردم.**رساله انصاف.***
لطف خداوند مرا بر آن داشت تا در سال 1379 در کنار ستاد اقامه نماز، ستاد تفسیری تشکیل دهم. در قم و مشهد و اصفهان و بعضی مناطق دیگر از افراد فاضل و دلسوز دعوت کردم و به بسیاری از استان‏ها و حوزه‏ها و دانشگاه‏ها رفتم. آن خدایی که پیامبرش را در غار با تار عنکبوت حفظ کرد و کلاغی را معلم بشر در دفن مرده و هدهدی را واسطه‏ی ایمان یک کشور قرار داد، به این انسان بی‏بضاعت نیز توفیق داد تا دل‏هایی را متوجّه قرآن و تفسیر آن بنماید. مسابقات تفسیر در کشور به راه افتاد و هزاران نفر از طلاب و دانشجویان در آن شرکت کردند.
آموزش و پرورش برای فرهنگیان و دانشگاه برای دانشجویان وقوای مسلح برای پرسنل خود برنامه‏هایی را به اجرا در آورده و مدیریّت حوزه‏های علمیّه و سازمان اوقاف با اعزام طلاب و دعوت از علما به مسئله‏ی تفسیر پرداختند.
هدف از این کارها، مهجوریت زدائی از قرآن و راضی کردن دل رسول‏خدا صلی الله علیه و آله است. گرچه می‏دانیم شناخت قرآن گام اوّل است و گام‏های بعدی عمل به قرآن و چشاندن شیرینی معارف آن به نسل نو است.
آری اگر همان گونه که زلیخا یوسف را به زنان مصر نشان داد و همه دست خود را بریده و از خوردن دست کشیدند، ما نیز یوسف قرآن را به مردم نشان دهیم، دست از افراد منحرف خواهند کشید.
خدا را بر این نعمت که قطره‏ای از نکات و لطائف قرآنی را به ما فهماند شاکریم و از او می‏خواهیم که این آشنایی را هر روز عمیق‏تر و مقدمه عمل خود و ارشاد دیگران قرار دهد.
در خاتمه، برای همه کسانی که مرا با قرآن آشنا کردند و مشوّق من بودند، به خصوص مرحوم آیت اللّه سید مهدی روحانی که به حقّ مفسّری عمیق و فقیهی زاهد و متکلّمی قوی بود و در این سال ما را به سوگ خود نشاند، رحمت و مغفرت الهی را طلب می‏کنم.
محسن قرائتی
1/12/79