تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مریم آیه 96

(96) إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدّاً
همانا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‏اند به زودی خدای‏
رحمان برای آنان محبّتی (در دلها) قرار می‏دهد.
نکته‏ها:
بارها دیده‏ایم که هرگاه انسان‏های با ایمان و صالح از دنیا می‏روند، حتّی افراد لاابالی و فاسق هم در غم فرو می‏روند و ناخودآگاه به عزا می‏نشینند و اشک می‏ریزند و یادش را گرامی داشته، قبرش را زیارت می‏کنند و یا خاطراتش برای دیگران بازگو می‏کنند. همه اینها به خاطر فطرت پاک وکمال‏دوستی انسان است.
آری، کسی که تنها به خدا دل ببندد، خداوند هم دل‏های مردم را به او متوجّه می‏کند. کسی که به یاد خدا باشد، خداوند او را یاد می‏کند. (فاذکرونی اذکرکم)**بقره، 152.***
از امام صادق علیه السلام روایت شده است: ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام پاداشی است که خدا به مؤمنان دارای عمل صالح می‏دهد.**کافی، ج‏1، ص‏431.*** و نظیر این روایت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد مهر و محبّت اهل ایمان به علیّ علیه السلام آمده است.**تفسیر فرات، ص‏247.***
پیام‏ها:
1- ایمان بدون عمل و عمل بدون ایمان، کارساز نیست. (آمنوا و عملوا...)
2- ایمان وکار شایسته، کلید محبوبیّت نزد مردم است. (ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل... ودّا) هرگاه دیدیم محبوبیّت ما کم شده، عقیده یا عملکرد خود تجزیه و تحلیل کنیم. زیرا که وعده‏ی خداوند تخلّف ندارد.
3- محبوب‏شدن به دست خداست. (سیجعل لهم الرحمن) دلها نیز به دست اوست.
4- محبوب شدن، رحمتی الهی است که نصیب مؤمنان و صالحان می‏شود. (سیجعل لهم الرحمن)
5 - ممکن است امروز به کار شایسته‏ی شما ارج ننهند، ولی صبر و تلاش مداوم‏
شما، در آینده به ثمر خواهد نشست. (سیجعل ...)
6- محبوبیّت، از الطاف و پاداش‏های الهی در دنیاست. (سیجعل لهم الرحمن ودّا) (مؤمنان وصالحان علاوه بر پاداش آخرت، در همین دنیا نیز پاداش می‏گیرند)