تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انبیا آیه 104

(104)یَوْمَ نَطْوِی السَّمَآءَ کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ کَمَا بَدَأْنَآ أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِیدُهُ وَعْداً عَلَیْنَآ إِنَّا کُنَّا فَعِلِینَ‏
روزی که آسمان را همچون طومار نوشته‏ها درهم می‏پیچیم (و) همان‏گونه که آفرینش را آغاز کردیم، آن را باز می‏گردانیم، (این) وعده‏ای است بر عهده‏ی ما (و) ما هر حتماً انجام دهنده‏ی وعده‏های خود هستیم.
نکته‏ها:
کلمه «سجلّ» در اصل به قطعه سنگی گفته می‏شده که روی آن می‏نوشتند، ولی کم کم به اوراقی که مطالب بر روی آن نوشته می‏شود، اطلاق گردیده است.
تشابه پیدایش قیامت با آفرینش ابتدائی جهان، بارها مورد اشاره قرآن قرار گرفته است، یکجا می‏فرماید: (کما بدئکم تعودون)**اعراف، 26.*** همان گونه که در آغاز شما را آفرید، باز شما برمی‏گردید، در آیه‏ای دیگر می‏خوانیم: (هوالذی یبدء الخلق ثم یعیده و هو اهون علیه)**روم، 27.*** او کسی است که آفرینش را آغاز کرده و سپس آن را تکرار می‏کند، در حالی که آن بر او آسان‏تر است.
مراد از آسمان در این آیه، تمام آسمان‏هاست، زیرا در جای دیگری فرموده است: (و السموات مطویّات بیمینه ...)**زمر، 67.***
حضرت علی علیه السلام فرمودند: انسان در قیامت عریان محشور می‏شود، سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمودند: (کما بدءنا اوّل خلق...)**نهج‏البلاغه، خطبه 111.***
پیام‏ها:
1- نظام هستی ازلی و ابدی نیست و سرانجام دستخوش تغییر و تحول خواهد گردید. (یوم نطوی السماء... کما بَدَءنا)
2- قدرت خداوند نسبت به درهم پیچیدن آسمان‏ها، به آسانی پیچیدن یک طومار است. (کطیّ السجلّ)
3- تمثیل، بهترین و رساترین راه برای تفهیم و تفهم است. (کطیّ السجلّ)
4- همان گونه که پیچیدن یک طومار به معنای محو نوشته‏های آن نیست، درهم پیچیده شدن آسمان‏ها نیز نشانه نابودی آفریده‏ها نیست. (کطیّ السجلّ للکتب)
5 - هرگونه تغییر و تحوّل در آسمان‏ها با خواست و اراده‏ی الهی است. (نطوی - بدأنا - نعیده)
6- خدا مخلوقات درهم‏پیچیده را مانند آفرینش اوّل باز خواهد آفرید. (نعیده)
7- وعده‏های الهی حتمی است و عملی می‏شود. (انا کنا فاعلین)