تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اِسراء آیه 72

(72) وَمَن کَانَ فِی هَذِهِ أَعْمَی‏ فَهُوَ فِی الْأَخِرَةِ أَعْمَی‏ وَأَضَلُّ سَبِیلاً
و هر کس در این دنیا کوردل و گمراه باشد، در آخرت نیز کور و گمراه‏تر خواهد بود.
نکته‏ها:
در قیامت علاوه بر صحنه‏هایی که انسان‏ها مُهر بر لب و لال برانگیخته می‏شوند، عده‏ای هم نابینایند. نابیناییِ آنجا ریشه در کور دلی دنیا دارد.
در روایات است: کسی که حج بر او واجب شود ولی حج نرود، یا قرآن بخواند ولی عمل نکند، کور محشور می‏شود.**تفسیر کنزالدقائق.***
کور دلی بدتر از کوری چشم است، چنانکه حضرت علی علیه السلام می‏فرماید: «شرّ العمی عمی القلب»، بدترین کوری، کوری دل است. و همچنین فرمودند: «اشدّ العمی مَن عمی عن فضلنا» بدترین و سخت‏ترین کوری، کوری کسی است که چشم دیدن فضایل مارا ندارد.**تفسیر کنزالدقائق.***
کوری در قیامت در آیات دیگر هم آمده است، از جمله: (نحشرهم یوم القیامة علی وجوههم عمیاً)**اسراء، 97.***، همچنین آیه‏ی 125 سوره طه، کور برانگیخته شدن در قیامت را در اثر کور دلی در دنیا و فراموش کردن آیات الهی و اعراض از حقّ دانسته است.
امام باقر علیه السلام می‏فرماید: کسی که از دیدن آفرینش بهره‏ی معنوی نگیرد، پس نسبت به آخرتی که ندیده، کوردل‏تر است.**توحید صدوق، ص 455.***
سؤال: در آیاتی آمده است که به گنهکاران گفته می‏شود: کتابت (نامه‏ی عملت) را بخوان، (اقرءکتابک) این آیات با نابینایی آنان درقیامت چگونه قابل جمع است؟
پاسخ: کوری در یکی از مواقف قیامت است، در موقف دیگر بینا می‏شوند و حقایقی را که در دنیا نشناخته‏اند، آنجا آشکارا می‏بینند.
پیام‏ها:
1- شخصیّت اخروی انسان، بازتابی از شخصیّت دنیوی اوست. (فی هذه اعمی فهو فی الاخرة اعمی) بصیرتِ اینجا، بصیرت آنجا را در پی دارد و کور دلی اینجا، کوری آنجاست.