تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انبیا آیه 86

(86) وَأَدْخَلْنَهُمْ فِی رَحْمَتِنَآ إِنَّهُم مِّنَ الصَّلِحِینَ
و ما آنانرا در رحمت خویش وارد ساختیم. بدرستی که آنان از شایستگان بودند.
نکته‏ها:
اسماعیل علیه السلام فرزند برومند حضرت ابراهیم و جدّ بزرگوار رسول گرامی اسلام است. او زیباترین حماسه‏ی اطاعت از فرمان حقّ و صبر بر دستور الهی را در ماجرای رؤیای صادقه‏ی کشتن او توسط پدرش به نمایش گذاشت.
حضرت ادریس جدّ حضرت نوح و اوّلین کسی است که به طرح علم نجوم پرداخت، طرز دوختن لباس را به دیگران آموخت و با قلم، خط نوشت و به نویسندگی پرداخت. گفته‏اند که سی صحیفه بر او نازل شد و سرانجام به آسمان‏ها بالا رفت و اکنون نیز زنده است.**تفسیر اطیب‏البیان.*** (و رفعناه مکاناً علیاً)**مریم، 57.***
حضرت ذوالکفل علیه السلام یکی از پیامبران الهی است که بعد از حضرت سلیمان و قبل از حضرت عیسی زندگی می‏کرده است.**تفسیر اطیب‏البیان. ***چنانکه مشهور است قبر او در مسیر کربلا به نجف قرار دارد.
در تفسیر تبیان می‏خوانیم: چون این پیامبر الهی با خود عهد کرده بود که روزها را روزه بگیرد و شب‏ها را به عبادت بپردازد، و تنها از روی حقّ قضاوت نماید و جز برای رضای خداوند خشمگین نشود و تا آخر به آنچه متکفّل شده و تعهّد کرده بود وفادار ماند، او را «ذاالکفل» یعنی «دارای تعهّد» نامیدند. بعضی نیز همچون فخر رازی معتقدند که «ذاالکفل» لقب حضرت الیاس پیامبر است و مشهور به این نام و یکی از صالحان بوده است، ولی ما با عنایت به روایتی که در تفسیر مجمع‏البیان از عبدالعظیم حسنی از امام جواد علیه السلام نقل شده که خداوند برای هدایت انسان‏ها یکصد و بیست چهار هزار پیامبر مبعوث فرمود که از این میان، سیصد و سیزده نفر آنان مرسل هستند و ذی‏الکفل یکی از آن مرسلین است، ذی‏الکفل را نه لقب حضرت الیاس، بلکه یکی از انبیا و مرسلین می‏دانیم.
حضرت اسماعیل علیه السلام در مقابل فرمان الهی مبنی بر ذبح او توسط پدرش صبر کرد و حضرت ادریس نیز 365 سال مردم را به دین حقّ دعوت نمود، امّا کسی به او ایمان نیاورد.**تفسیر اطیب‏البیان.***
پیام‏ها:
1- نام بزرگان را زنده نگاه داریم و کمالات آنانرا بازگو نماییم. (و اسماعیل و ...)
2- صبر، خصلت ارزشمندی است که خداوند، دارندگان آن را می‏ستاید. (من الصابرین)
3- صبر، زمینه‏ساز ورود انسان در رحمت الهی است. (الصابرین و ادخلناهم فی رحمتنا)
4- کسب درجات و مقامات، پس از موفّقیّت در آزمایشات الهی است. (الصابرین و ادخلناهم)
5 - برخورداری از رحمت الهی در گرو عمل صالح است. (ادخلناهم - من‏الصالحین)
6- صبر و صلاح، از صفات انبیا است، و هر که به آنها متصف باشد، نشان از پیامبران دارد. (و اسماعیل و ... من‏الصابرین - من‏الصالحین)