تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره طه آیه 39

(39) أَنِ اقْذِفِیهِ فِی التَّابُوتِ فَاقْذِفِیهِ فِی الْیَمِّ فَلْیُلْقِهِ الْیَمُّ بِالسَّاحِلِ یَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِّی وَعَدُوٌّ لَّهُ وَأَلْقَیْتُ عَلَیْکَ مَحَبَّةً مِّنِّی وَلِتُصْنَعَ عَلَی‏ عَیْنِی
(به او وحی کردیم) که کودک خود را در صندوقی بگذار، پس آن (صندوق) را در دریا بینداز، تا دریا آن را به ساحل افکند و (کسی که) دشمن من و دشمن او (است)، آن را (از دریا) بگیرد. و (ای موسی!) من محبّتی از جانب خویش بر تو افکندم (تا تو را دوست بدارند) و تا زیر نظر من ساخته شوی (وپرورش یابی). نکته‏ها:
مراد از وحی در اینجا، الهام و القا بر قلب است، نه آن وحی اصطلاحی که مخصوص پیامبران است. زیرا رسالت، مخصوص مردان است. چنانکه در سوره یوسف، آیه 109 می‏فرماید: (و ما ارسلنا من قبلک الا رجالاً نوحی الیهم)
«تابوت»**مراد از تابوت در داستان طالوت وجالوت درآیه 248 سوره بقره، همین صندوقچه حضرت موسی است. (... ان یأتیکم التابوت فیه سکینة من ربّکم وبقیّة ممّا ترک آل‏موسی وآل‏هارون)*** به معنای صندوق و «یم» به معنای دریاست و تمام هشت مورد استعمال «یم» در قرآن، در داستان حضرت موسی می‏باشد.
بر خلاف امروزه که صنعت تنها به ساخت کالاها گفته می‏شود، قرآن صنعت را هم به کالا گفته «اصنع الفلک» و هم به تربیت انسانی. «لتصنع علی عینی»
همین که خداوند بر کاری اراده کند، تمام مقدمات آن را نیز فراهم می‏سازد. در اینجا برای حفظ موسی علیه السلام ، به مادرش الهام می‏کند که فرزندت را به دریا بینداز، به دریا امر می‏نماید که صندوق حامل کودک را به ساحل ببر، به قلب دشمن القا می‏فرماید که او را بگیر و محبّت کودک را نیز در دل او قرار می‏دهد.
امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند چنان محبّتی از موسی در دل مردم انداخت که هر کس موسی علیه السلام را می‏دید به او علاقه‏مند می‏شد.**تفسیر نمونه.***
رمز رسیدن به کمالات، دل کندن از وابستگی‏ها و دوستی‏هاست. «اقذفیه»
الف: دل کندن از خود؛ ابراهیم حاضر شد در آتش افتد.
ب: دل کندن از همسر؛ ابراهیم همسرش را در مکّه‏ی بی‏آب و گیاه گذارد.
ج: دل کندن از نوزاد؛ مادر موسی فرزند خود را در آب افکند.
د: دل کندن از نوجوان؛ ابراهیم حاضر شد اسماعیل را قربانی کند.
ه: دل کندن از شهوت؛ یوسف، درخواست کامیابی همسر عزیز مصر را نپذیرفت.
و: دل کندن از خواب؛ ثواب نماز در دل شب را کسی جز خدا نمی‏داند. (فلا تَعلم نفس ما اُخفی لهم من قرّة اعین)**سجده، 17.***
پیام‏ها:
1- گاهی والدین به خاطر فرزند، مشمول لطف خاص می‏شوند. (اوحینا الی امّک)
2- زن نیز می‏تواند به مقامی برسد که مورد وحی و الهام الهی قرار بگیرد. (اوحینا الی امک) (اگر چه این وحی، برای رسالت بشمار نمی‏رود، امّا الهام ساده نیز به حساب نمی‏آید، زیرا مادر موسی به واسطه‏ی آن، فرزند خود را تسلیم امواج آب کرد.)
3- در حرکت ونهضت انبیا، زنان نیز ایفای نقش کرده‏اند. (امّک)
4- دریا نیز همچون تمام هستی، تحت امر الهی است. (فلیلقه الیم بالساحل)
5 - تکرار کلمه «عدّو» نشانه عمق عداوت طاغوت نسبت به فرستادگان الهی است. (عدوٌ لی و عدوٌ له)
6- عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد. (یأخذه عدوٌ لی و عدوٌ له)
7- محبوبیّت یکی از الطاف الهی است. آنکه دلها از اوست، محبّت نیز از اوست. (محبّة منّی)
8 - اولیای خدا، تحت نظر و تربیت ویژه‏ی پروردگار قرار دارند. (علی عینی)