تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 61. صف آیه 14

آیه
یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ أَنصَارَ اللَّهِ کَمَا قَالَ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنصَارِی إِلَی اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ فَآمَنَت طَّآئِفَةٌ مِّن بَنِی إِسْرَآءِیلَ وَکَفَرَت طَّآئِفَةٌ فَأَیَّدْنَا الَّذِینَ آمَنُواْ عَلَی‏ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُواْ ظَاهِرِینَ‏
ترجمه
ای کسانی که ایمان آورده‏اید! یاوران (دین) خدا باشید، همان‏گونه که عیسی بن مریم به حواریون گفت: یاوران من در راه خدا چه کسانی هستند؟ حواریون گفتند: ما یاوران (دین) خدا هستیم، پس گروهی از بنی‏اسرائیل ایمان آوردند و گروهی کافر شدند، پس کسانی را که ایمان آوردند، بر دشمنشان یاری دادیم تا (بر آنان غلبه کرده و) پیروز شدند.
نکته ها
«حواریّون» به یاران خاص حضرت عیسی‏ گفته می‏شود که دوازده نفر بودند و نامشان در انجیل‏های کنونی ذکر شده است.**تفسیر نمونه.*** ریشه‏ی این کلمه از «حور» به معنای شستن و سفید کردن است و به خاطر پوشیدن لباس‏های سفید و داشتن قلب‏های پاک و یا این‏که هم خود باطنی پاک داشتند و هم دیگران را دعوت به پاکی می‏کردند، این واژه درباره‏ی آنان بکار رفته است.
امام صادق‏علیه السلام فرمود: شیعیان ما حواریّون ما هستند، حواریّون عیسی‏علیه السلام او را در برابر دشمنان و یهود یاری نکردند، ولی شیعیان، ما را یاری می‏کنند و در راه ما شهید یا شکنجه و تبعید می‏شوند. خداوند در برابر این همه سختی که به خاطر ما می‏کشند، پاداش نیکو به آنان عطا کند. «ینصروننا و یقاتلون دوننا و یحرّقون و یعذّبون و یشرّدون فی البلاد جزاهم اللّه عنّا خیراً»**تفسیر کنز الدقائق.***
نقل موارد مشابه در پذیرفتن دعوت و انجام عمل اثر دارد. همان گونه که عیسی یاورانی داشت، «کما قال عیسی...» و همان‏گونه که بر دیگران روزه واجب شد. «کما کتب علی الّذین من قبلکم»**بقره، 183.***

پیام ها
1- مؤمن باید گام به گام رشد کند، در آیات قبل دعوت به تجارت با خدا بود، در این آیه رسماً به انصار اللّه بودن دعوت می‏کند، «کونوا أنصار اللّه» (یعنی برای همیشه بر نصرت قانون و اولیای الهی پایدار باشید).
2- خداوند نیازی به نصرتِ ما ندارد، زیرا همه‏ی نصرت‏ها و پیروزی‏ها از اوست. «نصر من اللّه» ولی انصار خدا بودن، برای ما افتخار است.
«کونوا أنصار اللّه»
3- انبیای الهی مردم را برای خدا می‏خواهند، نه برای خود و یا گروه و حزب خود. «مَن أنصاری الی اللّه»
4- پیامبران برای غلبه بر دشمن، مسیرهای عادّی و طبیعی را طی می‏کردند و از اسباب ظاهری و نیروهای مردمی استفاده می‏کردند. «مَن أنصاری الی اللّه»
5 - رهبر باید ارزیابی دقیقی از یاران خود داشته باشد. «مَن أنصاری الی اللّه»
6- اقرار گرفتن از یاران، نوعی تجدید بیعت و اعلام وفاداری است.
«مَن أنصاری... قال الحواریون نحن أنصار اللّه»
7- دعوت رهبران دینی را پاسخ دهیم. «مَن أنصاری... نحن أنصار اللّه»
8 - انسان مختار است که دعوت انبیا را بپذیرد و سعادتمند شود و یا آن را رد کند و بدبخت شود. «فآمنت طائفةٌ... و کفرت طائفة»
9- معمولاً همه مردم به یک پیامبر ایمان نیاورده‏اند، بلکه بعضی کفر می‏ورزیدند و بعضی ایمان می‏آوردند، ما نیز نباید انتظار ایمان آوردن همه مردم را داشته باشیم. «فآمنت طائفةٌ... و کفرت طائفة»
10- داشتن ایمان، رمز دریافت تأییدات الهی است. «فآمنت... فایّدنا...»
11- حضرت عیسی‏علیه السلام، هم خودش مورد تأیید خداوند بود، «و أیّدناه بروح القدس»**بقره، 78.*** و هم یاران‏خاص آن حضرت. «فایّدنا الّذین آمنوا علی عدوّهم فاصبحوا ظاهرین»
12- خداوند همان گونه که پیامبرش را تأیید و یاری می‏کند، «و أیّدناه بروح القدس» پیروانش را نیز یاری می‏کند. «فایّدنا الّذین آمنوا»