تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 48. فتح آیه 17

آیه
لَیْسَ عَلَی الْأَعْمَی‏ حَرَجٌ وَلَا عَلَی الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَی الْمَرِیضِ حَرَجٌ وَمَن یُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأنْهَارُ وَمَن یَتَوَلَّ یُعَذِّبْهُ عَذَاباً أَلِیماً
ترجمه
بر نابینا گناهی نیست و بر لنگ گناهی نیست و بر بیمار گناهی نیست، (که به جهاد نروند) و هر کس خدا و رسولش را پیروی کند، (خداوند) او را در باغ‏هایی (بهشتی) که نهرها از زیر (درختان) آن جاری است، داخل می‏کند و هر کس سرپیچی کند، او را به عذابی دردناک، عذاب خواهد کرد.
نکته ها
معیار معافیت و مرز عذر در ترک جبهه، نابینایی و ناتوانی در راه رفتن و بیماری و ناسلامتی است، نه کوتاه بودن قد و امثال آن.
گرچه برای گروهی، جبهه رفتن واجب نیست، امّا خیرخواهی برای رزمندگان لازم است، چنانکه خداوند در سوره توبه آیه 91 می‏فرماید: «لیس علی الضعفاء و لا علی المرضی... حرج اذا نصحوا للّه و رسوله»
پیام ها
1- قانون‏گذار باید به تمام جوانب قانون توجّه کند و برای موارد خاص (مانند افراد نابینا و علیل و بیمار) قانون ویژه وضع کند. «لیس علی الاعمی حرج...»
2- معلولین، احساس حقارت نکنند، هیچ گناه و تقصیری بر آنان نیست. (کلمه «حَرَج» به اصطلاح ادبی، نکره در سیاق نفی است که از آن معنای عام استفاده می‏شود.) «لیس علی الاعمی... علی الاعرج حرج»
3- تکالیف الهی، به مقدار قدرت و توان است. «لیس علی الاعمی... حرج»
4- افراد معذور، از بهشت محروم نمی‏شوند، به شرط آنکه در حدّ توان، مطیع باشند. «لیس علی الاعمی... مَن یطع اللّه...»
5 - پیامبر معصوم است، زیرا اطاعت او قرین اطاعت خداست. «مَن یطع اللّه و رسوله»
6- ملاک اصلی ورود به بهشت، اطاعت است، گرچه شفاعت هم گاهی کارساز است. «من یطع... یدخله جنّات»