تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 57. حدید آیه 12

آیه
یَوْمَ تَرَی الْمُوْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ یَسْعَی‏ نُورُهُم بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمَانِهِم بُشْرَاکُمُ الْیَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا ذَ لِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ‏
ترجمه
روزی که مردان و زنان با ایمان را می‏بینی که نورشان از پیش روی و جانب راستشان به سرعت پیش می‏رود. (به آنان گفته می‏شود:) مژده باد شما را در امروز، به باغ‏هایی که از زیر (درختان) آن نهرها جاری است، در آنجا جاودانه‏اید. این است آن رستگاری و کامیابی بزرگ.
نکته ها
در آیه نهم خواندیم که انبیا مردم را از ظلمات به نور دعوت می‏کنند. این آیه می‏فرماید: کسانی که در دنیا از ظلمات جهل به نور علم، از شرک به توحید و از تفرقه به وحدت راه یافتند، در آخرت آن نور پیشاپیش آنان در حرکت و راهنمای آنهاست، در آیه 157 سوره اعراف نیز می‏خوانیم: «و اتبعوا النّور الّذی أنزل معه» از دستورات نورانی قرآن که همراه پیامبر است پیروی نمایید.
در قیامت، مؤمنان دارای نوری هستند که در این آیه، آیه بعد و آیه هشتم سوره تحریم به آن اشاره شده است. «... النبیّ و الّذین آمنوا معه نورهم یسعی بین أیدیهم و بایمانهم یقولون ربّنا أتمم لنا نورنا...» نور پیامبر و مؤمنان، پیشاپیش آنان در حرکت است و از خداوند می‏خواهند که نورشان کامل شود.
پیام ها
1- در قیامت، مردم یکدیگر را می‏بینند و از وضعیّت دیگران آگاه می‏شوند.
«یوم تری...»
2- زن ومرد در دریافت پاداش الهی وتکامل معنوی یکسانند. «المؤمنین والمؤمنات»
3- نور ایمان، در قیامت مجسّم گشته و راهنمای مؤمنان به سوی بهشت می‏شود. «یسعی نورهم بین أیدیهم و بایمانهم»
4- بشارت به نعمت، خود نعمتی معنوی و روانی است. «بشراکم الیوم»
5 - رستگاری واقعی در قیامت جلوه می‏کند. «خالدین فیها ذلک هو الفوز العظیم»