تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 55. رحمن آیه 6،5

آیه
ألشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ
وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ یَسْجُدَانِ
ترجمه
خورشید و ماه، حساب معیّنی دارند.
و گیاه و درخت (برای او) سجده می‏کنند.
نکته ها
«حُسبان» بر وزن «غُفران»، مصدر به معنای «حساب» است. خورشید و ماه حساب دارند. حجم آنها، وزن و جرم آنها، حرکات گوناگون، مدار حرکت، فاصله آنها نسبت به یکدیگر و نسبت به دیگر کرات، مقدار حرکت و مقدار تأثیر آنها برروی یکدیگر، همه و همه حساب دارد و حساب آنها به قدری دقیق است که دانشمندان، زمان دقیق ماه گرفتگی، خورشید گرفتگی و تحویل سال نو را از مدّت‏ها پیش اندازه‏گیری و پیش‏بینی می‏کنند.
«نجم» هر روئیدنی است که ساقه ندارد و «شجر» روئیدنی است که ساقه دارد. مراد از «نجم» در این آیه به قرینه «شجر»، گیاه است، نه ستاره آسمان.**تفسیر المیزان.***
بر اساس آیات قرآن، خورشید و ماه و ستارگان، مدار دارند و همه به سویی در تکاپو و شناورند، «کلّ فی فلک یسبحون»**انبیاء، 33 و یس، 40.*** و عمر تعیین شده دارند. «کلّ یجری لاجل مسمّی»**رعد، 2 ؛ فاطر، 13 ؛ زمر، 5 .***
گردش شب و روز و پیدایش فصل‏ها، یک زمان‏بندی ساده و در عین حال دقیق، برای همه‏ی مردم در همه‏ی مکان‏ها و زمان‏هاست. برنامه‏های عبادی اسلام همچون نماز و روزه، بر اساس طلوع و غروب خورشید و گردش ماه در ایام سال تنظیم شده است. چنانکه در قرآن می‏خوانیم:
«أقم الصّلاة لدلوک الشّمس الی غسق الّیل و قرآن الفجر»**اسراء، 78.*** از هنگام زوال آفتاب تا اول تاریکی شب و به هنگام صبح، نماز را به پا دار.
«و سبّح بحمد ربّک قبل طلوع الشّمس و قبل غروبها»**طه، 130.*** پیش از طلوع خورشید و پس از غروب آن، خداوند را تسبیح و ستایش کن.
«ثم اتمّوا الصّیام الی الّیل»**بقره، 187.*** و روزه را تا شب هنگام تمام کنید.
و در روایات آمده است: «صم للرّؤیة و افطر للرّؤیة»**وسائل، ج‏10، ص‏257.*** روزه را با دیدن ماه رمضان آغاز و با دیدن ماه شوّال تمام کن.
شاید منظور از سجده گیاه ودرخت در آیه، خضوع تکوینی آنها در برابر فرامین الهی است که مسیری راکه خدا برای آنها تعیین کرده، بی‏کم وکاست پیموده وتسلیم قوانین آفرینش‏اند.

پیام ها
1- زمین و آسمان، تحت یک نظام اداره می‏شوند. «الشّمس والقمر... النّجم والشّجر»
2- گیاهان زمینی، حیات و رویش خود را مرهون خورشید و ماه آسمانی‏اند. «الشّمس و القمر... النّجم و الشّجر»
3- هستی، تسلیم نظامی است که از پیش از سوی خداوند تعیین شده است. «بحُسبان... یسجدان»