تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 49. حجرات آیه 5،4

آیه
إِنَّ الَّذِینَ یُنَادُونَکَ مِن وَرَآءِ الْحُجُرَاتِ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ‏
وَلَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُواْ حَتَّی‏ تَخْرُجَ إِلَیْهِمْ لَکَانَ خَیْراً لَّهُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ‏
ترجمه
همانا کسانی که از پشت حجره‏ها تو را می‏خوانند، اکثرشان تعقّل نمی‏کنند.
و اگر صبر کنند تا به سوی آنان خارج شوی، قطعاً برایشان بهتر است و خداوند آمرزنده مهربان است.
نکته ها
اسلام، برای آداب اجتماعی اهمیّت ویژه‏ای قائل است. در این سوره به بخشی از آن آداب اشاره شده و لذا به سوره آداب مشهور شده است.
گرچه مسئله‏ی صدا زدن پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله از پشت دیوار و پنجره، امروز دیگر مطرح نیست، ولی درس و قانونی که از این ماجرا به دست می‏آید، برای ما کارساز است. در تفسیر روح‏المعانی می‏خوانیم که ابن عباس به خانه‏ی استادش می‏رفت، ولی درِ خانه را نمی‏زد و صبر می‏کرد تا خود استاد بیرون بیاید. از او پرسیدند: چرا در نمی‏زنی؟ و او در پاسخ این آیه را تلاوت می‏کرد: «و لو انّهم صَبَروا حتّی تَخرُجَ الیهم لَکان خَیراً لَهم» اگر مردم صبر کنند تا تو از خانه خارج شوی برای آنان بهتر است.
اتاق‏های خانه پیامبرصلی الله علیه وآله به تعداد همسران او بود و هریک از آنان، حجره‏ای مستقل داشت. این اتاق‏ها بسیار ساده و بی‏آلایش بود و متأسفانه در زمان ولیدبن عبدالملک خراب و جزو مسجد قرار داده شد.**تفسیر روح‏المعانی از کتاب طبقات ابن سعد.***ای کاش این حجره‏ها به حال خود باقی می‏ماند تا مردم جهان این سادگی را می‏دیدند و عبرت می‏گرفتند!
حضرت علی‏علیه السلام می‏فرماید: «لا عَقلَ لِمَن لا أدبَ له»(**غررالحکم.***، کسی که ادب ندارد، در واقع عاقل نیست.
پیام ها
1- معمولاً بی‏ادبی نشانه‏ی بی‏خردی است. «الّذین ینادونک... لا یعقلون»
2- بی‏ادبی نسبت به رهبران آسمانی، قابل توبیخ و سرزنش است. «الّذین ینادونک... لایعقلون»
3- خانه و خانواده، حریم دارد و دیگران حق مزاحمت برای آن ندارند، حتی با صدا زدن آنان از بیرون خانه. «ینادونک من وراء الحجرات اکثرهم لایعقلون»
4- حساب افرادی که بر اساس عادت بلند سخن می‏گویند، (نه بر اساس اهانت و تحقیر،) از افراد بی‏ادب و مغرِض جداست. «اکثرهم لایعقلون»
5 - به برنامه‏ها و اوقات فراغت دیگران احترام بگذاریم. پیامبر نیز به آرامش و استراحت نیاز دارد و نباید مردم هر لحظه مزاحم او شوند. «لو انّهم صبروا...»
6- مسئولیت‏های اجتماعی، نباید مانع رسیدگی به امور خانوادگی آنان شود. «صبروا حتی تخرج الیهم»
7- پیامبراکرم‏صلی الله علیه وآله زمان‏هایی را برای ملاقات با مردم قرار داده بود و نیازی به فریاد از کوچه نبود. «صبروا حتّی تخرج الیهم»
8 - در برابر افراد بی‏ادب و بی‏خرد، از باب رحمت، گذشت و مهربانی وارد شویم و آنان را مأیوس نکنیم. خداوند ضمن سرزنش کسانی که پیامبر را با فریاد صدا می‏زدند، مغفرت و رحمت خود را مطرح می‏کند تا یکسره مأیوس نشوند وفرصت تغییر رفتار داشته باشند. «لو انّهم صبروا... واللّه غفور رحیم»