تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 55. رحمن آیه 34،33

آیه
یَا مَعْشَرَ الْجِنِ‏ّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُواْ مِنْ أَقْطَارِ السَّمَوَ اتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُواْ لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ‏
فَبِأَیِ‏ّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ‏
ترجمه
ای گروه جنّ و انس! اگر می‏توانید از مرزهای آسمان‏ها و زمین نفوذ کنید، نفوذ کنید. هرگز نمی‏توانید مگر به واسطه قدرتی فوق العاده.
پس کدام یک از نعمت‏های پروردگارتان را تکذیب می‏کنید؟
نکته ها
«مَعشر» به معنای گروه، از ریشه‏ی «عَشر» به معنای عدد ده است. کلمه‏ی «عشیرة» به معنای بستگان نیز از این ریشه است. در قرآن، کلمه «معشر» سه بار به کار رفته است.
«سلطان» هم به قدرت قهریّه و مادّی گفته می‏شود که سبب سلطه بر دیگران است و هم به قدرت علمی و دلیل و برهان و استدلال محکم که سبب تسلّط فکری و علمی می‏شود. «و لقد أرسلنا موسی بآیاتنا و سلطان مبین»**غافر، 23.***، «یجادلون فی آیات اللّه بغیر سلطان»**غافر، 35.***
آیه 33، می‏تواند مربوط به دنیا و مباحث فضانوردی و گذر از جوّ زمین و نفوذ در آسمان‏ها باشد و یا به قرینه آیات قبل و بعد، مربوط به قیامت و عدم امکان فرار از دادگاه الهی باشد.
عمق زمین و اوج فضا و کرات آسمانی، برای انسان و جنّ قابل تسخیر است. تعبیر «ان استطعتم» به جای «لو استطعتم»، نشانه امکان و جمله «الاّ بسلطان» رمز آن است که می‏توان در آسمان‏ها و زمین نفوذ پیدا کرد. به ویژه آنکه در قرآن معمولاً کلمه سلطان برای سلطه علمی به کار رفته است.

پیام ها
1- جنّ و انس، در قیامت در کنار یکدیگر مورد خطاب الهی قرار می‏گیرند. «یا معشر الجنّ و الانس...»
2- توجّه به قدرت الهی و عجز انسان، بازدارنده از انحراف است. «لاتنفذون...»
3- موجودات لطیف همچون جنّ نیز توان فرار از دادگاه الهی را ندارند. «یا معشر الجنّ... لاتنفذون»
4- رهایی از کیفر در قیامت، جز با داشتن دلیل وحجّت عقلی یا شرعی برای هیچ یک از جنّ و انس میسّر نیست. «یا معشر الجنّ و الانس... لاتنفذون الاّ بسلطان»