تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 59. حشر آیه 1

آیه
سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَوَ اتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ‏
ترجمه
آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمین است، برای خدا تسبیح کنند (و خدا را به پاکی می‏ستایند) و اوست قدرتمند شکست ناپذیر حکیم.
نکته ها
در قرآن، حدود 85 بار واژه «تسبیح» بکار رفته است. در نماز نیز در حالات مختلف رکوع، سجود و قیام، موضوع تسبیح خدا به طور برجسته به چشم می‏خورد.
تسبیح در لغت، به معنای شنا و حرکت تند در آب و هوا است و در اصطلاح، منزّه دانستن خداوند از عیب‏ها و سرعت در عبادت اوست.
خداوند دارای دو نوع صفات است: ثبوتیّه و سلبیّه؛ ثبوتیّه، کمالات خدا را بیان می‏کند، مثل علم و قدرت، امّا سلبیّه، خداوند را از هرگونه عجز و جهل و نیاز منزّه می‏داند. تسبیح، نسبت به صفات سلبیّه است و حمد، نسبت به صفات ثبوتیّه.
در مواردی از قرآن و نماز، تسبیح و حمد الهی در کنار هم آمده‏اند. «یسبّح بحمده»**اسراء، 44.***، «سبحان ربّی الاعلی و بحمده» و این جمع میان صفات ثبوتیّه و سلبیّه است، به این معنا که گوینده، هم خداوند را از هر عیبی دور می‏داند و هم به خاطر دریافت الطاف الهی، او را ستایش می‏کند.
تسبیح موجودات‏
بعضی گفته‏اند مراد از تسبیح موجودات، تسبیح تکوینی است نه تشریعی، یعنی همه‏ی موجودات به زبان حال، نه زبانِ قال، خدا را تسبیح و تنزیه می‏کنند، زیرا آفرینش هر موجودی، دلیل بر علم و حکمت و قدرت خداوند و منزّه بودن او از هر گونه جهل و لغو و عجز است. پس نیازی نیست که موجودات، به زبان تسبیح بگویند، بلکه وجودشان، تسبیح خداوند است.
امّا به نظر می‏رسد مراد قرآن از تسبیح موجودات، تسبیح با زبان باشد، زیرا:
اگر آفرینشِ حکیمانه موجودات نشانه تسبیح باشد، ما این نشانه را می‏فهمیم در حالی که در آیه‏ای دیگر می‏فرماید: شما تسبیح موجودات را نمی‏فهمید. «لاتفقهون تسبیحهم»**اسراء، 44.***
اگر آفرینش، نشانه تسبیح بود، مثل ساختمان زیبا که مهندس و معمار خود را ستایش می‏کند، پس چرا می‏فرماید: «کلّ قد علم صلاته و تسبیحه»**نور، 41.*** موجودات به نماز و تسبیح خود علم دارند و این امر از روی درک و شعور است نه تکوینی و ناآگاهانه.
تسبیح موجودات نسبت به خداوند دائمی است. در بعضی سوره‏ها به صورت فعل ماضی آمده است: «سبّح» و در بعضی فعل مضارع. «یسبّح»

پیام ها
1- موجودات آسمان‏ها و زمین، نوعی شعور و درک دارند. «سبّح للّه»
2- اگر بعضی انسان‏ها اهل تسبیح نیستند، ولی تمام هستی تسبیح‏گوی خدا هستند. «سبّح للّه...»
3- عزّت و حکمت الهی است که همه را به تسبیح جذب می‏کند. «سبّح للّه... و هو العزیز الحکیم»
4- گرچه قدرت، در افراد عادی عامل از دست رفتن تعادل است، ولی خداوند هم قدرت دارد و تمام کارهایش نیز حکیمانه است. «العزیز الحکیم»
توضیحات
سیمای سوره حشر
این سوره بیست و چهار آیه دارد و در مدینه نازل شده است.
به مناسبت کلمه‏ی «حَشر» که در آیه دوم آمده، آن را «حشر» نام‏گذاری کرده‏اند. البتّه مراد از آن، حشر در قیامت نیست، بلکه اجتماع مردم برای کوچ کردن است.
آغاز و انجام این سوره درباره تسبیح همه موجودات هستی برای خداوند است و محتوای آن بیشتر درباره همکاری منافقان با یهودیان مدینه برای توطئه علیه مسلمانان است که قرآن می‏فرماید: نقشه‏های آنان به جایی نمی‏رسد و جز خواری و شکست، چیزی برای آنها به دنبال ندارد.