تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 47. محمد آیه 19

آیه
فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِکَ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مُتَقَلَّبَکُمْ وَمَثْوَاکُمْ‏
ترجمه
پس بدان که هیچ معبودی جز اللّه نیست و برای گناه خود و برای مردان و زنان با ایمان استغفار کن و خداوند، رفت و آمد و آرمیدن شما را می‏داند (و به تمام حالات شما آگاه است).
نکته ها
«متقلَّب»، مصدر میمی به معنای انقلاب و انتقال و جابجایی و «مثوی‏» نیز مصدر میمی به معنای محل استقرار و آرامش است.
در آیه 55 سوره غافر نیز همین جمله «واستغفر لذنبک» آمده است که با توجّه به اینکه همه انبیا معصوم و به دور از گناه می‏باشند، این استغفار و طلب بخشش، برای یکی از این چند امر است:
الف) استغفار یک عبادت است، گرچه گناهی در کار نباشد.
ب) استغفار از ترک اولی، یعنی کارهایی که گناه نبوده، ولی بهتر بود که شخصی همچون پیامبر انجام نمی‏داد.
ج) برای آنکه استغفار از گناه، برای مردم یک سنّت و روش شود.
د) استغفار، سبب علوّ درجات پیامبر می‏شود.
ه) مراد، استغفار برای گناهانی است که مردم نسبت به پیامبر مرتکب شده‏اند.
و) استغفار همیشه از تقصیر نیست، بلکه گاهی از قصور است. بنده وقتی عزّت و عظمت خداوند و حقارت و ذلّت خود را می‏بیند، استغفار و طلب بخشش می‏کند.** تفاسیر مجمع‏البیان، کبیر فخررازی و المیزان.***
بعضی از مفسّران گفته‏اند که «ذَنب» همیشه به معنای عصیان و گناه نیست، بلکه به معنای «ذَنَب فعل» و تبعات افعال و رفتار نیز می‏باشد. بنا بر این معنا، «ذنبِ» پیامبر، همان تبعات دعوت پیامبر به سوی خداوند است که رسیدن بدی و شر از جانب مخالفان است، مانند هتک حرمت، قتل و آزار و اذیّت. هرچه دعوت الهی سنگین‏تر باشد، ذنب و تبعات آن نیز مشکل‏تر خواهد بود و استغفار بیشتری را می‏طلبد و استغفار از آن به این معنا است که از خدای متعال بخواهیم ما را از شرّ مخالفان حفظ کند.**تفسیر فرقان.***
در قرآن، از پیامبران دیگر همچون حضرت داود، موسی و ابراهیم‏علیهم السلام نیز استغفار نقل شده است.
استغفار بزرگان برای عموم مردم نیز بارها در قرآن مطرح شده است، نظیر استغفار حضرت ابراهیم برای پدر و مادر و مؤمنان**ابراهیم، 41.*** و حتّی عمویش**شعراء، 86.*** و استغفار حضرت یعقوب برای فرزندانش،** یوسف، 98.*** استغفار حضرت موسی برای برادرش**اعراف، 151.*** و استغفار فرشتگان برای مردم**شوری، 5 و غافر، 7.*** و در این آیه استغفار پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله برای مؤمنان و مؤمنات که این خود نوعی شفاعت است.
پیام ها
1- اکنون که دیدی مؤمنان را پاداش و کافران را کیفر می‏دهیم، پس بدان که همه‏کاره خداست. «فاعلم»
2- ایمان و توحید باید آگاهانه باشد. «فاعلم انه لا اله الا اللّه» (تقلید در اصول عقائد جایز نیست.)
3- در نظام الهی، اولیای خداوند واسطه‏های دریافت لطف و مغفرت الهی برای مردم هستند. با اینکه خداوند قادر است بدون دعای پیامبر مردم را ببخشد، امّا به آن حضرت فرمان دعا و استغفار می‏دهد. «استغفر... للمؤمنین»
4- رهبر باید نسبت به مردم دلسوز باشد. «استغفر... للمؤمنین و المؤمنات»
5 - زنان و مردان، هر دو مشمول دعای پیامبرند و ملاک دعای پیامبر، مؤمن بودن است نه جنسیّت. «للمؤمنین والمؤمنات»
6- تنها به استغفار پیامبر تکیه نکنید، بلکه خودتان نیز خدا را حاضر و از گناه در محضر او حیا کنید. «واللّه یعلم متقلّبکم و مثواکم»
7- اصلاح خود باید قبل از اصلاح دیگران باشد. «و استغفر لذنبک و للمؤمنین...»
8 - همه‏ی مردم حتّی رسولان الهی نیازمند لطف خداوند هستند. «و استغفر لذنبک و للمؤمنین...» (عظمت ویژگی خالق، ضعف و کوچکی مخلوق و درخواست چشم‏پوشی از کوتاهی‏ها)
9- خداوند، خواهان عفو و بخشش مردم است و لذا به پیامبرش فرمان می‏دهد تا برای مردم استغفار کند و واسطه شود. «و استغفر لذنبک و للمؤمنین...»
10- احاطه علمی خداوند بر تمام حالات انسان، سبب نگرانی از عقوبت لغزشها و موجب روی آوردن به استغفار می‏شود. «استغفر... اللّه یعلم متقلّبکم و مثواکم»
11- علم خداوند محدودیّت ندارد و هیچ چیز از دید او دور نمی‏ماند. (حرکت یا سکون ما برای خدا فرقی ندارد.) «یعلم متقلّبکم و مثواکم»