تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 47. محمد آیه 26

آیه
ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ لِلَّذِینَ کَرِهُواْ مَا نَزَّلَ اللَّهُ سَنُطِیعُکُمْ فِی بَعْضِ الْأَمْرِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِسْرَارَهُمْ‏
ترجمه
این، به خاطر آن است که (بیماردلان مرتد) به کسانی که از دستورات الهی ناخشنود بودند، گفتند: ما در بعضی امور از شما اطاعت خواهیم کرد، در حالی که خداوند پنهان کاری آنان را می‏داند.
نکته ها
منافق، برای حفظ خود به دنبال افراد مخالف می‏گردد و اگر در تمام جهات با او قدر مشترک نداشت، به همان مقدار که وجوه مشترک دارند، همکاری و بلکه اطاعت می‏کند. منافقان مدینه نیز با یهودیان مخالف پیامبر، چنین برخوردی داشتند.**تفسیر نمونه.***
شاید مراد از «للذّین کرهوا ما نزّل اللّه» کافرانی باشند که در اوایل سوره نامشان برده شد و فرمود: «الّذین کفروا... کرهوا ما انزل اللّه»**تفسیر المیزان.***
پیام ها
1- افراد ناراضی، آسیب‏پذیر و در تیررس توطئه‏های مخالفان هستند. «قالوا للّذین کرهوا... سنطیعکم»
2- افراد منافق به کسانی که از احکام الهی ناراحت و ناراضی هستند، وعده پشتیبانی و حمایت و حتّی اطاعت می‏دهند. «سنطیعکم فی بعض الامر»
3- منافقان با کفّار و دشمنان اسلام همدست می‏باشند. «سنطیعکم فی بعض الامر»
4- نشانه‏ی ارتداد، همدلی با ناراضیان و کفّار است. «ارتدّوا... سنطیعکم»
5 - پیروی از منحرفان حتّی در بعضی امور، قابل سرزنش و توبیخ است. «سنطیعکم فی بعض الامر»
6- بعضی برای حفظ مصالح و منافع خود، منافقانه عمل می‏کنند. در برخی امور، همراه مؤمنان و در برخی همراه کافران می‏شوند که مورد سرزنش‏اند. (گاهی به نعل و گاهی به میخ می‏زنند) «سنطیعکم فی بعض الامر»
7- قرارهای منافقان و ناراضیان علنی نیست، بلکه نامحسوس و مخفیانه است. «واللّه یعلم اسرارهم»
8 - منافقان به هوش آیند که خداوند از کارهای مخفی آنان آگاه است و ممکن است هر لحظه آنان را رسوا کند. «واللّه یعلم اسرارهم»
9- اگر انسان باور داشته باشد که خداوند تمام کارهای مخفی و اسرار او را می‏داند، توطئه‏چینی را کنار گذارده و با مردم شفّاف برخورد می‏کند. «واللّه یعلم اسرارهم»