تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 58. مجادلة آیه 8

آیه
أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ نُهُواْ عَنِ النَّجْوَی‏ ثُمَّ یَعُودُونَ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَ یَتَنَاجَوْنَ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَ انِ وَمَعْصِیَتِ الرَّسُولِ وَإِذَا جَآءُوکَ حَیَّوْکَ بِمَا لَمْ یُحَیِّکَ بِهِ اللَّهُ وَیَقُولُونَ فِی أَنفُسِهِمْ لَوْلَا یُعَذِّبُنَا اللَّهُ بِمَا نَقُولُ حَسْبُهُمْ جَهَنَّمُ یَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمَصِیرُ
ترجمه
آیا نظر نکردی به کسانی که از نجوا نهی شدند سپس به آنچه نهی شده، بازگشته و برای گناه و ستم و نافرمانیِ پیامبر با یکدیگر نجوا می‏کنند و (با این حال) هنگامی‏که سوی تو می‏آیند، کلماتی برای تحیّت وسلام (وخوش‏آمد) بکار می‏برند که (حتی) خدا با آن تو را تحیّت و سلام نگفته است و در بین خودشان می‏گویند: (اگر این مرد پیامبر است) پس چرا خداوند ما را به سبب آنچه می‏گوئیم عذاب نمی‏کند؟ جهنم برای آنان کافی است که وارد آن می‏شوند، پس چه بد سرانجام و جایگاهی است.
نکته ها
در آیه قبل خواندیم که هر چند نفر با هم نجوا کنند، خدا نزد آنان حاضر است و سخن آنها را می‏شنود. این آیه نمونه‏ای از نجوا را بیان می‏کند که نجوای مخالفان درباره مخالفت با پیامبر است.
«یصلونها» از «صلی» به معنای واردکردن به جایی برای سوزاندن و گداختن است.**تفسیر المیزان.***
انسان به تدریج مرتکب گناهان بزرگتر می‏شود:
«اِثم»، گناه فردی است مثل شرب خمر.
«عدوان»، تجاوز به حقوق دیگران است.
«معصیت الرسول»، مخالفت با فرمان‏های اجتماعی و حکومتی رهبر الهی است که برای مصالح مسلمانان صادر می‏فرماید.**تفاسیر المیزان و نمونه.***

پیام ها
1- نجوا در جمع مؤمنان، منکری است که از آن نهی شده‏است. «نُهوا عن النجوی» (در آیه‏ی 10 نیز می‏خوانیم: «انّما النّجوی من الشیطان»)
2- ناهیان از منکر توقّع نداشته باشند که مردم با گفتن آنها منکر را کنار بگذارند. «یعودون لما نهوا»
3- تکرار گناه و بی‏اعتنایی به تذکرات، جرم را سنگین می‏کند. «یعودون لما نهوا»
4- اطاعت از پیامبر معصوم واجب است. (لذا از نافرمانی او به هر شکل انتقاد شده است.) «معصیة الرسول»
5 - به هر تجلیل و تکریم و تمجیدی اعتماد نکنیم. (منافقان، آشکارا تجلیل بیش از حد دارند، ولی مخفیانه از نافرمانی پیامبر سخن می‏گویند.) «حیّوک بما لم یحیّک به اللّه»
6- چاپلوسی و تملّق و تعریف بیش از اندازه، از نشانه‏های نفاق است. «حیّوک بما لم یحیّک به اللّه»
7- حتّی در تجلیل از اشرف مخلوقات، حدود را مراعات کنیم. «لم یحیک به اللّه»
8 - نه تنها گفتار مخفی منافقان را خدا آشکار می‏کند، بلکه آنچه را در دل دارند و به اصطلاح حدیث نفس می‏کنند، برملا می‏سازد. «یقولون فی أنفسهم»
9- مهلت‏های الهی را نشانه رضایت او ندانید. «لولا یعذّبنا اللّه حسبهم جهنم»
10- سرانجام نفاق، جهنّم است. «حسبهم جهنّم»
11- گفتار بد، سرانجام بدی را برای انسان آماده می‏کند. «بما نقول... فبئس المصیر»