تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 46. احقاف آیه 4

آیه
قُلْ أَرَءَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَرُونِی مَاذَا خَلَقُواْ مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِی السَّمَوَاتِ ائْتُونِی بِکِتَابٍ مِّن قَبْلِ هَذَآ أَوْ أَثَارَةٍ مِّنْ عِلْمٍ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ‏
ترجمه
بگو: آیا آنچه را به جای خداوند می‏خوانید، دیده‏اید؟ به من نشان دهید که چه چیزی را از زمین آفریده‏اند، یا در (آفرینش) آسمان‏ها چه مشارکتی داشته‏اند؟ اگر راستگو هستید، کتابی پیش از این (قرآن) یا نشانه‏ای علمی (بر ادّعای خود) برای من بیاورید.
نکته ها
«أثارة» به معنای آثار باقیمانده و نشانه‏های وجود چیزی است.
مشرکان نیز قبول داشتند که آفریدگار آسمان‏ها و زمین خداوند است. «و لئن سئلتهم من خلق السّموات و الارض لیقولن اللّه»**لقمان، 25.*** لذا خداوند آنها را توبیخ می‏کند که چرا به سراغ بت‏ها و دیگران می‏روند و به جای خدا، آنها را می‏پرستند و از آنان کمک می‏خواهند.
منطق توحید به قدری قوی و مستدل است که می‏توان با آن به مجادله با مشرکان پرداخت و آنان را محکوم کرد.
امام باقرعلیه السلام فرمود: مراد از «کتاب» در این آیه، تورات و انجیل و مراد از «علم»، سخنان جانشینان انبیاست.** تفسیر نورالثقلین.***
پیام ها
1- پیامبر در تمام شئون رسالت، حتّی شیوه‏ی مجادله با مخالفان، گوش به فرمان خداوند است. «قل...»
2- در تبلیغ و ارشاد، می‏توان با سؤال و پرسش، فطرت دیگران را بیدار کرد و آنان را به تفکر و اندیشه واداشت. «أرأیتم... ماذا خلقوا»
3- استقامت و پایداری، شرط اساسی تبلیغ است، حتّی پس از اعراض کفار دست از تبلیغ برندارید. «معرضون قل أرأیتم...»
4- در پذیرش اعتقادات، به گفته دیگران اکتفا نکنید، آنچه را خود دیده‏اید و فهمیده‏اید، قبول کنید. «أرایتم... ارونی»
5 - موجودی صلاحیّت استمداد و خوانده شدن دارد که قدرت آفرینش داشته باشد. ریشه‏ی توحید در عبادت، توحید در خالقیّت است. «ما تدعون... ماذا خلقوا»
6- بت‏ها و معبودهای خیالی، از هر جهت عاجزند؛ نه نقشی در آفرینش زمین دارند، «ماذا خلقوا من الارض» و نه سهمی در برپایی آسمان‏ها. «أم لهم شرک فی السّموات»
7- در مجادله و گفتگو با مخالفان، باید روی مشترکات تکیه کرد. (مشرکان، خالقیّت خدا را قبول داشتند.) «أم لهم شرک فی السّموات»
8 - کتاب‏های آسمانیِ قبل از قرآن، شایسته احترام و اعتماد می‏باشند. «ایتونی بکتاب من قبل هذا»
9- در مجادله و استدلال، دلیل یا باید فطری و شهودی باشد، «أرأیتم» یا نقلی، «بکتاب» یا عقلی، «اثارة من علم» و شرک هیچ دلیلی ندارد.
10- طرح هر ادّعا و پذیرش آن، باید منطقی و بر اساس علم و استدلال باشد. «ایتونی بکتاب... أو اثارة من علم»
11- یادها و یادگارها، آثار گذشتگان و میراث فرهنگی، آنجایی ارزش دارد که نشانه‏ای از علم و رشد در آنها باشد. «اثارة من علم»