تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 53. نجم آیه 12-15

آیه
أَفَتُمَارُونَهُ عَلَی‏ مَا یَرَی‏
وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَی‏
عِندَ سِدْرَةِ الْمُنتَهَی‏
عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَی‏
ترجمه
پس آیا بر سر آنچه می‏بیند با وی جدال می‏کنید؟
و همانا در نزولی دیگر او را دید.
نزد سدرة المنتهی.
که بهشتِ امن نزد آن است.
نکته ها
«تمارونه» از «مراء» به معنای جدال همراه با شک و تردید و «نزلة» به معنای یکباره نازل شدن است. «سدرة المنتهی» نام مکانی نزدیک بهشت موعود است که مالامال از الطاف الهی است و به گفته روایات جز شخص پیامبر اسلام کسی از آن بالاتر نرفته است.**تفسیر کنزالدقائق.***
در حدیث آمده است: آنجایی که آخرین مرحله پرواز فرشتگان یا آخرین مرحله بالا رفتن اعمال می‏باشد، به آن «سدرة المنتهی» می‏گویند و در روایات می‏خوانیم: «سدرة المنتهی» نام درختی است که همراه هر برگ آن فرشته‏ای در حال تسبیح است.**تفاسیر نمونه و مجمع‏البیان.***
چون در ماجرای معراج، ناباوری و تردید بسیار است، خداوند یک بار در سوره اسراء فرمود: «سبحان الّذی» یعنی او از کار لغو منزّه است و معراج یک هدف بس عالی دارد و یک بار در این سوره فرمود: چرا در این باره جدال می‏کنید؟ «أفتمارونه...»
گرچه همه مردم زیر نظر خداوند هستند، امّا خداوند گاهی بعضی را به طور خاص مورد نظر قرار می‏دهد. «و لقد راه نزلة اخری» یعنی خداوند در معراج پیامبرش را یکبار دیگر مورد نظر ویژه قرار داد. همان گونه که خداوند با این‏که با همه مردم است، «و هو معکم»** حدید، 4.*** ولی بودن او با متّقین به گونه‏ای دیگر است. «انّ اللّه مع الّذین اتّقوا»**نحل، 128.***
آری، همراه بودن و عنایت خداوند گاهی عام است و گاهی خاص. او پیامبرش را در آسمان‏ها مهمان کرد و نزد سدرة المنتهی و بهشت موعود، مورد نظر خاص خود قرار داد.
این معنا در تفسیر اطیب‏البیان ذکر شده، امّا در تفاسیر دیگر به گونه‏ای دیگر معنا شده است: پیامبر، یک بار دیگر جبرئیل را با قیافه اصلی دید و یا بار دیگر، خدا را با دید باطنی دید.
دلیل ما در انتخاب گفتار اطیب البیان این است که این آیات در مقام تجلیل از پیامبر و معراج اوست و دیدن جبرئیل، برای پیامبر که مقامش بالاتر از جبرئیل است امتیاز و تجلیلی نیست و با سیاق آیات خیلی تناسب ندارد، و نیز دیدن باطنی خداوند، برای پیامبر همیشه بوده و نه یکبار و دو بار، ولی لطف خاص خداوند در معراج قابل توجّه بوده است، چون خداوند با هدفی خاص پیامبرش را به آسمان‏ها برد، بنابراین نگاه خاصی به او داشت. «راه نزلة اخری»
در حدیث می‏خوانیم که رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: من جبرئیل را نزد سدرة المنتهی دیدم. جبرئیل به پیامبر گفت: انتهای حدّی که خداوند برای من گذارده همین جاست و اگر بیشتر از آن بیایم، بالهایم خواهد سوخت.**تفسیر هدایت.***
پیام ها
1- افراد بی ایمان، تحمّل باور کردن مکاشفات و دریافت‏های اولیای خدا را ندارند و با بدبینی و تردید با آنها به جدال می‏پردازند. «أفتمارونه»
2- در مسائل نظری و فکری، بحث و تردید جای دارد، ولی در محسوسات و دیدنی‏ها جایی ندارد. «أفتمارونه علی ما یری»
3- شرط تبلیغ، پذیرش همگانی نیست؛ بعضی انکار یا تردید یا جدال می‏کنند. «أفتمارونه»
4- پرسش و دلیل‏خواهی همیشه مورد سفارش است، «فسئلوا أهل الذکر»** نحل، 43.*** ولی مجادله و ستیز مورد توبیخ است. «أفتمارونه»
5 - بالاتر از بهشت نیز وجود دارد. «عند سدرة المنتهی عندها جنة المأوی» سدرة المنتهی به قدری مهم است که بهشت با آن عظمتش در کنار اوست.