تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 47. محمد آیه 32

آیه
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ وَصَدُّواْ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَشَآقُّواْ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الْهُدَی‏ لَن یَضُرُّواْ اللَّهَ شَیْئاً وَسَیُحْبِطُ أَعْمَالَهُمْ‏
ترجمه
همانا کسانی که کفر ورزیدند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند و بعد از آنکه برایشان راه هدایت روشن شد، با پیامبر مخالفت کردند، هرگز به خداوند گزندی نرسانند و زود باشد که خداوند اعمالشان را تباه سازد.
نکته ها
بازداشتن مردم از راه خدا، در قالب‏های متعدّدی می‏تواند صورت گیرد از جمله: تحریف قانون الهی، بدعت‏گذاری در دین، ایجاد شک در باورهای مردم، (نظیر «أتعلمون أنّ صالحاً مرسل»** اعراف، 75.***، از کجا می‏دانید که صالح پیامبر است؟)، تضعیف رهبران الهی (نظیر گفتن شاعر، کاهن، ساحر و مجنون به پیامبران)، تهدید مردم برای جلوگیری از ایمان آوردن، سرگرم کردن مردم به مسائل لغو و غیر ضروری، ایجاد جنگ و جدال، وضع قوانین دست و پاگیر برای جلوگیری از کارهای الهی، در رأس قرار گرفتن نااهلان در امور دینی و ایجاد شایعه برای افراد لایق.
انسان گاهی به جای حق پذیری و اقدام در مسیر رشد و کمال خود، با حق به ستیز برخاسته و خود را به صورت بدترین عنصر در می‏آورد:
- با خدا، دشمنی و لجاجت می‏کند. «کفروا... بعد ما تبیّن»
- با پیامبر، مخالفت و سرسختی دارد. «شاقّوا الرسول»
- با مردم، دشمنی کرده و مانع حق پذیری آنان می‏شود. «صدّوا عن...»
- با خود دشمنی کرده و باعث نابوی و هلاکت خویش می‏شود. «سیحبط اعمالهم»
پیام ها
1- کفر، سرچشمه‏ی ظلم به خود، جامعه و پیامبران است. «کفروا... صدّوا... شاقّوا الرسول»
2- خداوند با ارائه راههای هدایت و کمال، با مردم اتمام حجّت می‏کند. «تبیّن لهم الهُدی» (شناخت حقّ، تکلیف و مسئولیّت انسان را بیشتر می‏کند)
3- کفر و تلاش منحرفان هیچ گونه لطمه‏ای به خداوند نمی‏زند. «لن یضروا اللّه»
4- عناد و لجاجت بعد از آگاه شدن، سبب تباه شدن اعمال است. «سیحبط اعمالهم»