تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 51. ذاریات آیه 1-6

آیه
وَالذَّارِیَاتِ ذَرْواً
فَالْحَامِلاَتِ وِقْرًا
فَالْجَارِیَاتِ یُسْراً
فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْراً
إِنَّمَاتُوعَدُونَ لَصَادِقٌ
وَإِنَّ الدِّینَ لَوَاقِعٌ‏
ترجمه
سوگند به بادهایی که با شدّت اشیا را پراکنده می‏کنند.
پس به ابرهای گران بار سوگند.
پس به کشتی‏هایی که به آسانی در حرکتند سوگند.
پس به فرشتگانی که کارها را تقسیم می‏کنند سوگند.
که آنچه وعده داده می‏شوید، قطعاً راست است.
و حتماً (روز) جزا واقع‏شدنی است.
نکته ها
«ذاریات» جمع «ذاریة» به معنای بادهای شدید، از «ذرو» به معنای پاشیدن و پراکندن است. «وِقر» به معنای بار سنگین و مراد از آن در اینجا ابرهای پرباران می‏باشد. «جاریات» به معنای کشتی‏ها یا نهرهای روان است.
بر اساس روایات، مراد از «ذاریات»، بادها ومراد از «حاملات»، ابرها ومقصود از «جاریات»، کشتی‏ها و منظور از «مقسّمات»، فرشتگانی هستند که ارزاق را تقسیم می‏کنند.** تفسیر نورالثقلین.***
«یُسر»، ضد «عُسر» و به معنای آسانی است. مراد از «فالجاریات یُسراً» کشتی‏هایی است که به آسانی و آرامی حرکت می‏کنند.
بادها که عامل حرکت کشتی‏ها و ابرها که مایه‏ی برکت زمین هستند، در این آیات مورد سوگند خداوند واقع شده‏اند.
حیات بشر، حیوانات و گیاهان در گرو باران است و بادها در جابجا نمودن ابرها، تعدیل هوا و لقاح گیاهان نقش مهمی دارند.
نقش کشتی در زندگی گذشته وحال بشر بر کسی پوشیده نیست. وسیع‏ترین، ارزان‏ترین و کم حادثه‏ترین راه‏ها، راه‏های دریایی و سفر با کشتی است. زمانی نقش آن معلوم می‏شود که چند روزی کشتی‏های جهان متوقّف شوند.
امام رضاعلیه السلام فرمود: مراد از «المقسّمات امراً» ملائکه‏ای هستند که هر روز ارزاق مردم را بین طلوع فجر تا طلوع خورشید تقسیم می‏کنند.**من لایحضر، ج‏1، ص‏504.***
در تقسیم ارزاق، به هر فرد و قبیله و منطقه‏ای، سهمی و چیزی داده می‏شود و چیز دیگری داده نمی‏شود، تا برای جبران کمبود، مسئله مشارکت، تعاون، رقابت، تجارت، حرکت و ابتکار راه بیفتد و هیچ فرد و قبیله‏ای، خود را از هر جهت بی‏نیاز نبیند و دست به طغیان نزند. آری تنگناها در کنار گشایش‏ها، به طور حکیمانه‏ای قرار گرفته است. «قرن بسعتها عقابیل فاقتها»** نهج‏البلاغه، خطبه 91.***
توجّه به قدرت‏نمایی خداوند در باد و ابر و کشتی، پذیرفتن معاد را برای انسان آسان می‏کند. در آغاز این سوره با چهار سوگند پیاپی، قطعی بودن وقوع قیامت بیان شده است.
حروف «انّما» و «انّ»، حرف «لام» در کلمات «لصادق» و «لواقع» و جمله اسمیه، همه نشانه‏ی تأکید هستند.
نمونه‏هایی از وعده‏های الهی که در دنیا محقّق شده است:
خداوند به مادر موسی دستور داد که نوزادش را به آب افکند و به او فرمود: ما او را به تو برمی‏گردانیم و از پیامبرانش قرار می‏دهیم، «انّا رادوه الیک و جاعلوه من المرسلین»** قصص، 7.*** این وعده بزرگ صورت پذیرفت.
خداوند به پیامبر اسلام وعده داد که تو را در برابر مسخره‏کنندگان کفایت می‏کنیم، «انّا کفیناک المستهزئین»** حجر، 95.*** وعده داد نام تو را بلند می‏گردانیم، «و رفعنا لک ذکرک»**شرح، 4.*** و به وعده‏های خود عمل کرد.
خداوند، بارها پیروزی حقّ بر باطل و خوش عاقبتی اهل تقوا را وعده داده و به وعده‏اش عمل کرده است. نام امام حسین‏علیه السلام ماند و نام قاتلان او محو شد.
کسانی‏که به وعده خود عمل نمی‏کنند یا عاجزند یا حیله‏گر و یا فراموشکار و ذات مقدّس الهی از تمام این عیب‏ها به دور است.
پیام ها
1- سوگند به پدیده‏های طبیعی همچون ابر و باد و باران، توجّه اسلام را به کشف قوانین هستی و تدبیر حاکم بر آنها در جهت خداشناسی نشان می‏دهد. «و الذاریات... فالحاملات... فالجاریات...»
2- خداوند امور انسان را از طریق فرشتگان به انجام می‏رساند. «والمقسّمات امراً»
3- قرآن، برای اعتلای فکر بشر، او را به محسوسات و غیر محسوسات، متوجّه می‏سازد. «والذاریات... والمقسّمات امراً»
4- در برابر تردید دیگران، باید با قاطعیّت و صلابت و صراحت از حق سخن گفت. «انما توعدون لصادق» (کلمه انّ و حرف لام، برای تأکید است)
5 - وعده معاد و سرانجام جهان، مستمر و پی در پی بوده است. «توعدون»
6- خداوندی که در هستی آن همه قدرت‏نمایی کرده است، از عمل به قولش عاجز نیست. «انما توعدون لصادق»
7- این همه اسباب طبیعی و غیر طبیعی، (باد و ابر و کشتی و فرشته)، تنها برای خوردن و مردن و نیست شدن نیست. «و انّ الدین لواقع»
8 - خداوند، هم به وعده‏هایی که در دنیا داده عمل می‏کند و هم به وعده‏هایی که برای آخرت داده است. «انما توعدون لصادق و ان الدین لواقع»
توضیحات
سیمای سوره ذاریات‏
این سوره شصت آیه دارد ودر مکّه نازل شده است.
نام این سوره از اولین آیه آن گرفته شده است: «والذّاریات ذرواً» و به معنای بادهای تندی است که اشیا را پراکنده می‏کند.
آغاز و پایان این سوره با معاد است و مباحثی درباره‏ی توحید و نشانه‏های خداوند در هستی، داستان فرشتگانی که مهمان حضرت ابراهیم علیه السلام شدند و به او بشارت فرزند دادند، اخطار به قلع و قمع قوم لوط و اشاره‏ای به داستان برخی پیامبران، همچون موسی و نوح و قوم عاد و ثمود، بیشترین آیات این سوره را در برمی گیرد.
قرآن با بیان تاریخ انبیای گذشته و سختی‏ها و مشکلات آنان در راه هدایت مردم، پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله را به صبر و استقامت دعوت می‏کند.