تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 52. طور آیه 36،35

آیه
أَمْ خُلِقُواْ مِنْ غَیْرِ شَیْ‏ءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ
أَمْ خَلَقُواْ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ بَل لَّا یُوقِنُونَ‏‏
ترجمه
آیا از هیچ آفریده شده‏اند یا خود آفریدگار خویشند؟!
آیا آسمان‏ها وزمین را آفریده‏اند! بلکه (حق این است که) یقین نمی‏جویند.
نکته ها
انسان نباید در برابر انواع تهمت‏ها دست از ارشاد و استدلال خود بر دارد. با آنکه در آیات قبل تهمت‏های گوناگونی به پیامبر عزیز اسلام زدند، ولی خداوند در این آیات با طرح چند سؤال وجدان خفته آنان را بیدار می‏کند.
قرآن، مهم‏ترین مباحث فلسفی را در قالب ساده‏ترین بیان مطرح می‏کند. در این آیه‏ی شریفه دو فرض مطرح شده است: یکی آنکه انسان بدون علّت آفریده شده باشد، «خُلِقوا من غیر شی‏ء» دوم آنکه انسان خودش خویشتن را آفریده باشد و هر دو فرض عقلاً محال است. زیرا انسان پدیده است و هر پدیده‏ای علّت می‏خواهد، علاوه بر آنکه انسانی که نبوده چگونه سبب بودن خود می‏شود؟!
مشرکان می‏دانستند که آفریدگار آسمان‏ها و زمین، خداوند است و قرآن بارها این مطلب را بیان کرده است که اگر از مشرکان پرسیده شود که آفریدگار آسمان‏ها و زمین کیست خواهند گفت: خدا. بنابراین پرسش اصلی این آیات آن است که چرا شما به آنچه از سوی آفریدگارتان برای هدایت شما فرستاده شده، ایمان نمی‏آورید و نافرمانی می‏کنید؟
پیام ها
1- شیوه طرح سؤال برای بیداری وجدان ذهن و فکر انسان‏ها، از شیوه‏های قرآنی در مباحث خداشناسی است. «أم خُلقوا... أم هم الخالقون»
2- اگر انسان نبوده پس چگونه سبب هستی خود شده و اگر بوده چگونه دوباره خود را بوجود آورده است؟ «أم خلقوا من غیر شی‏ء أم هم الخالقون»
3- آن گونه سؤال کنید که هر کس جواب منطقی شما را در وجدان خود احساس کند. «أم خلقوا السّموات والارض»
4- انسان نه آفریدگار خویش است نه آفریدگار غیر خویش. «أم هم الخالقون أم خلقوا السّموات...»
5 - لجاجت، انسان را به جایی می‏رساند که حتّی اگر در بن‏بست استدلال قرار گیرد، تسلیم نشده و به باور و یقین نمی‏رسد. «بل لایوقنون»