تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 59. حشر آیه 11

آیه
أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ نَافَقُواْ یَقُولُونَ لِإِخْوَ انِهِمُ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَئِنْ أُخْرِجْتُمْ لَنَخْرُجَنَّ مَعَکُمْ وَلَا نُطِیعُ فِیکُمْ أَحَداً أَبَداً وَ إِن قُوتِلْتُمْ لَنَنصُرَنَّکُمْ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ‏
ترجمه
آیا به منافقان نظر نکردی که به برادران خود، کسانی از اهل کتاب که کفر ورزیدند، می‏گویند: اگر شما رانده شدید، ما نیز با شما خارج خواهیم شد و درباره شما از هیچ کس پیروی نخواهیم کرد و اگر مورد هجوم و جنگ قرار گرفتید، قطعاً ما شما را یاری خواهیم کرد و خداوند شاهد است که این منافقان هر آینه دروغ گویند.
نکته ها
بعد از ستایش از مهاجران و انصار و تابعین، این آیات، چهره منافقان و کفّار را که در کنار هم و در برابر آنان ایستاده‏اند، ترسیم می‏کند. آری یکی به مغفرت و آمرزش دعوت می‏کند و یکی به لجاجت و مقاومت بر کفر و بی‏دینی.
در تفاسیر می‏خوانیم: منافقان برای یهودیان پیمان شکنی که مورد قهر پیامبر اسلام قرار گرفته بودند، پیام فرستادند که شما سنگر خود را رها نکنید که ما با شما هستیم.
با توجه به آیه «انما المؤمنون اخوة»**حجرات، 10.*** که برادری را تنها مخصوص اهل ایمان می‏داند، باید گفت: برادری منافق با کافر، برادری صوری و ظاهری است. «لاخوانهم الّذین کفروا...» در برادری حقیقی، ایثار و از خود گذشتگی نمایان است، چنانکه انصار نسبت به مهاجران چنین کردند،«و یؤثرون علی انفسهم» ولی در برادری ظاهری، حتی یاری ظاهری هم نیست. «لننصرنّکم و اللّه یشهد انهم لکاذبون»
پیام ها
1- رهبر جامعه اسلامی، باید از روابط منافقان داخلی با دشمنان خارجی آگاه باشد. «الم تَرَ»
2- در صدر اسلام، منافقانی بودند که با کفّار روابط مخفیانه و خائنانه داشتند و با وعده‏های خود مایه امید آنان بودند. «الم تَرَ الی الّذین نافقوا...»
3- منافق، برادر کافر است. «نافقوا... لاخوانهم الّذین کفروا»
4- همه‏ی اهل کتاب در برابر مسلمانان نایستاده‏اند، تنها گروهی در صدد توطئه و دشمنی هستند. «الّذین کفروا من اهل الکتاب»
5 - منافق دروغگو برای اینکه دیگران را به باور بکشاند، سخن خود را قاطعانه مطرح می‏کند. «لنخرجنّ معکم... لننصرنّکم»
6- منافق، در مسائل سیاسی و اجتماعی، تابع و مطیع رهبری اسلامی نیست. «لا نطیع فیکم احداً ابداً»
7- منافقان، حتی به دوستان خود نیز دروغ می‏گویند. «و اللّه یشهد انهم لکاذبون»