تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 56. واقعه آیه 63-67

آیه
أَفَرَءَیْتُم مَّا تَحْرُثُونَ
أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّ ارِعُونَ
لَوْ نَشَآءُ لَجَعَلْنَاهُ حُطَاماً فَظَلْتُمْ تَفَکَّهُونَ‏
إِنَّا لَمُغْرَمُونَ
بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ‏
ترجمه
آیا آنچه را کشت می‏کنید، دیده‏اید؟
آیا شما آن را می‏رویانید یا ما رویاننده‏ایم؟
اگر بخواهیم آن را خار و خاشاک می‏گردانیم، پس شما از روی تعجّب می‏گویید:
ما زیان دیده‏ایم.
بلکه محروم و بدبختیم.
نکته ها
«حُطام» به معنی شکستن و خرد شدن و «تفکّهون» به معنای میوه خوردن، فکاهی گفتن و تعجب و پشیمانی آمده است. «مغرمون» از «غرامت» به معنای پرداخت خسارت و زیان دیدن است.
اگر کمی دقّت کنیم، زمین، بدن انسان را به خاک تبدیل می‏کند ولی بذر را به خاک تبدیل نمی‏کند. دانه درون زمین دو حرکت متضاد دارد، ساقه به سوی بالا و ریشه به سوی پایین می‏رود. ریشه، مواد غذایی را جذب و ساقه، موانع خود را حتی اگر سفت باشد دفع می‏کند. یک دانه به چند خوشه تبدیل می‏شود و تولید مثل می‏کند.
هر نوع تغییر و تحوّلی در طبیعت، برای خداوند یکسان است. حیات یا مرگ موجودات، شیرینی یا تلخی آب، همه در نزد قدرت خداوند یکسان است. «خلقناکم... قدّرنا بینکم الموت»، «نحن الزارعون... لجعلناه حطاماً»، «تشربون... جعلناه اجاجاً»
یکی از راه‏های خداشناسی، فرض خلاف وضع موجود است، چنانکه گفته‏اند: «تعرف الاشیاء باضدادها» یعنی با تصور ضدّ هر چیزی، جایگاه و اهمیّت آن چیز مشخص می‏شود، مثلاً: اگر هر یک از شب یا روز طولانی شود، اگر آب‏ها به زمین فرو رود، اگر کشت‏ها همه خار شود، اگر آب‏ها تلخ شود و... چه کسی می‏تواند آن را به وضع موجود تبدیل کند؟
آری اگر انسان به این نکته توجّه داشته باشد که هر چه دارد، هر لحظه در معرض تغییر و نابودی است و به پیامدهای از دست دادن آنها بیاندیشد، ارزش نعمت‏های موجود را بهتر درک خواهد کرد و به لطف و قدرت الهی بیشتر پی‏می‏برد.
پیام ها
1- همان قدرتی که از یک دانه بذر، خوشه‏ها پدید می‏آورد، می‏تواند از تک سلّول انسان مرده‏ای دوباره او را زنده کند. «أفرأیتم ما تحرثون»
2- فعل و انفعالات طبیعی با اراده خداوند است. «لو نشاء لجعلناه حطاما»
3- برخی انسان‏ها، تا محصولشان خار و خاشاک نشود و سرشان به سنگ نخورد، وجدانشان بیدار نمی‏شود. «حُطاماً... بل نحن محرومون»