تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 48. فتح آیه 5

آیه
لِیُدْخِلَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَ یُکَفِّرَ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَ کَانَ ذَلِکَ عِندَ اللَّهِ فَوْزاً عَظِیماً
ترجمه
تا خداوند مردان و زنان با ایمان را، به باغ‏هایی (از بهشت) که نهرهایی از زیر (درختان) آن جاری است، داخل کند، در حالی که جاودانه در آن باشند و گناهانشان را می‏پوشاند و این نزد خداوند، رستگاری و کامیابی بزرگی است.
نکته ها
کلمه «فوز» که در قرآن همراه کلمات «کبیر، مبین و عظیم» آمده، به معنای رسیدن به خیر و سعادت است.
در آیه اول و دوم، خداوند چهار نعمت به پیامبرش عطا فرمود و در آیه چهارم و پنجم، چهار نعمت و لطفی که خداوند به مؤمنان عطا کرده، بیان شده است.
نعمت‏های پیامبرش عبارت بودند از: پیروزی آشکار، مغفرت، اتمام نعمت و هدایت پیامبر و نصرت او در سایه فتح مبین. امّا نعمت‏هایی که به مؤمنان عطا فرمود: سکینه وآرامش، زیاد شدن ایمان، داخل شدن به بهشت و پوشاندن بدی‏ها.**تفسیر مراغی.***
بهشت جای طهارت و پاکی است و کوچک‏ترین آلودگی در آن راه ندارد. ابتدا باید لغزشهای بهشتیان تطهیر شود، آنگاه وارد بهشت شوند. «لیدخل... یکفّر عنهم سیئاتهم» البتّه ممکن است مراد از تکفیر، بخشش گناهان نباشد بلکه پوشاندن گناهان از ذهن خود بهشتیان باشد تا آنان در بهشت با یادآوری گناهان خویش شرمنده و مکدّر نشوند.
پیام ها
1- نزول آرامش الهی، سبب افزوده شدن ایمان و زمینه ورود به بهشت است. «انزل السّکینة... لیزدادوا ایماناً... لیدخل المؤمنین و المؤمنات جنّات»
2- زنانِ همراه و همفکر، در کنار مردان به فوز و رستگاری می‏رسند. «لیدخل المؤمنین و المؤمنات جنّات» (گرچه فتح مبین به دست مردان صورت گرفت، ولی زنان همفکر آنان که به وظیفه خود عمل نمایند و از شرکت مردان و فرزندان خود در جبهه و جهاد راضی باشند، در پاداش‏ها در کنار مردان هستند.)
3- معنای ایمان، آن نیست که هیچ لغزشی از انسان سر نزند. «المؤمنین و المؤمنات... یکفّر عنهم سیئاتهم»
4- مؤمنان، با مغفرت و چشم پوشی خداوند از لغزشهای آنان، شایسته ورود به بهشت می‏شوند (نه اعمال خود). «لیدخل المؤمنین... یکفّر عنهم»
5 - سعادت و رستگاری بزرگ و واقعی مؤمن آن است که در دنیا دلی آرام داشته و در آخرت بهشتی باشد. «أنزل السّکینة... لیدخل... فوزاً عظیما» (سعادتی کامل و ارزشمند است که هم در دنیا باشد و هم در آخرت.)