تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 57. حدید آیه 28

آیه
یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ آمِنُواْ بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَ یَجْعَل لَّکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ‏
ترجمه
ای کسانی که ایمان آورده‏اید! از خداوند پروا کنید و به پیامبرش ایمان آورید تا از رحمت خود، دو بهره به شما عطا کند و برای شما نوری قرار دهد که به وسیله آن (در دنیا و آخرت) راه را طی کنید، و گناهان شما را ببخشد و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.
نکته ها
مخاطب این آیه می‏تواند مسیحیان آیه قبل باشد تا حق ترک دنیا و رهبانیّت را ادا کنند و بعد از حضرت عیسی‏علیه السلام به پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله ایمان آورند تا هم اجر ایمان به مسیح‏علیه السلام را داشته باشند و هم پاداش ایمان به محمّدصلی الله علیه وآله را. در حدیثی از پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله می‏خوانیم: آن مسیحیانی که به من ایمان آوردند، حق رهبانیّت را ادا کردند.**تفسیر مجمع البیان.***
البتّه می‏توان آیه را مستقل از آیه قبل معنا کرد که مقصود آن باشد که مسلمانان، ایمان خود به خدا و رسول را تعمیق بخشند.
ممکن است مقصود از «کفلین من رحمته»، یکی نور باطنی و یکی دیگر مغفرت الهی باشد که در ادامه آیه آمده است.
پیام ها
1- لازمه ایمان به خدا، تقوا و پرهیزکاری است. «یا أیّها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه»
2- همواره باید ایمان خود را عمیق‏تر کنیم. «آمَنوا... آمِنوا»
3- هر یک از ایمان وتقوا سهمی از رحمت است. «آمَنوا اتّقوا... کفلین من رحمته»
4- مؤمن متّقی، هرگز در بن‏بست قرار نمی‏گیرد. «آمنوا اتّقوا... یجعل لکم نوراً...»
5 - مؤمن، معصوم از گناه نیست، ولی متّقی است و با سپر تقوا به میدان می‏آید. لذا خداوند خطاهای او را می‏بخشد. «اتّقوا اللّه... یغفر لکم و اللّه غفور رحیم»
6- در دریافت الطاف الهی، سنّ و نژاد و قبیله و ادعا ملاک نیست، ایمان و تقوا ملاک است. «اتّقوا اللّه و آمنوا... یؤتکم کفلین من رحمته»