تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 57. حدید آیه 11

آیه
مَن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ‏
ترجمه
کیست آن که به خدا وام دهد، وامی نیکو، تا خداوند آن را برای او دوچندان کند و برای او پاداشی گرانمایه است.
نکته ها
«قرض»، به معنای بریدن و جدا کردن بخشی از مال است. «مقراض» وسیله بریدن است و «قراضه» به مالی گفته می‏شود که از بدنه جدا شده است.
قرض به خدا، انفاقی است که با چند برابر در قیامت پس داده می‏شود. قرض در قرآن همراه با کلمه «حَسَن» آمده است، یعنی فوری پرداخت شود، بی‏منّت باشد، قبل از سؤالِ سائل باشد، در حدّ وفور باشد، برای کارهای مفید و لازم باشد.
قرض الحسنه برکاتی دارد: کاهش کدورت و افزایش محبّت، حفظ آبروی مردم و جلوگیری از ورشکستگی آنان، اصلاح ساختار اقتصادی جامعه، جلوگیری از رواج ربا، کنترل حرص و بخل، تعدیل ثروت، رشد فرهنگ تعاون.
خداوندی که میراث آسمان‏ها و زمین برای اوست و در آیات قبل دو بار فرمود: «له ملک السّموات و الارض» در این آیه برای تشویق مردم و اهمیت قرض‏الحسنه از مردم قرض می‏خواهد. «من ذا الّذی یقرض اللّه...»
اسلام با هر نوع رکود و سستی مخالف است.
1. رکود طبیعت. «من وجد ماء و ترابا ثم افتقر فابعده اللّه»**وسائل، ج 17، ص‏40.*** هرکس آب و زمین داشته باشد ولی تلاش نکند و فقیر باشد، از رحمت الهی دور شده است.
2. رکود نیروی انسانی. «اللهمّ انّی اعوذ بک من الکسل»**کافی، ج‏2، ص‏585 .*** بارالها! به تو پناه می‏برم از تنبلی.
3. رکود مال. «الّذین یکنزون الذهب و الفضّة و لم ینفقونها...»**توبه، 34.***
4. رکود علمی، اخلاقی و معنوی. «زدنی علما»**طه، 114.***، «زادهم هدی»**محمّد، 17.***، «من استوی یوماه فهو مغبون»**بحار، ج 68، ص 173.*** هرکس دو روزش مساوی باشد، زیانکار است.
5. رکود فکر. «من استبدّ برأیه هلک»**وسائل، ج 12، ص‏40.*** نظرخواهی نکردن، استبداد به رأی خود و تک‏روی، مایه‏ی هلاکت است.

پیام ها
1- خداوند، خود را در جانب محرومان قرار داده و از مردم طلب وام می‏کند. گویا خداوند، ضامنِ آنان شده و پاداش وام را تضمین نموده است. «من ذا الّذی یقرض اللّه»
2- کار خیر اگر به صورت خلق و خو درآید، ارزش بیشتری دارد. «یقرض اللّه...»
3- نفسِ عمل مهم نیست، حَسَن بودن آن مهم است. «قرضاً حسناً»
4- قرض دادن کاهش مال نیست، افزایش آن است. «فیضاعفه»
5 - آنجا که کار سخت است، اهرم قوی لازم دارد. (چون دل کندن از مال سخت است، خداوند پاداش چند برابر را مطرح می‏کند.) «فیضاعفه له و له أجر کریم»
6- قرض دادن، نشانه کرامت است و خداوند برای انسان کریم، اجر کریم قرار داده است. «و له أجر کریم»
7- برای تربیت و رشد دیگران، باید آنان را تکریم نمود. «و له أجر کریم»