تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 57. حدید آیه 13

آیه
یَوْمَ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِینَ آمَنُواْ انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِکُمْ قِیلَ ارْجِعُواْ وَرَآءَکُمْ فَالْتَمِسُواْ نُوراً فَضُرِبَ بَیْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِیهِ الرَّحمَةُ وَ ظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ‏
ترجمه
روزی که مردان و زنان منافق به کسانی که ایمان آورده‏اند، می‏گویند: درنگی کنید تا از نور شما پرتوی برگیریم. به آنان گفته می‏شود: به عقب برگردید و (از دنیا) نوری بجویید. پس میان آنان دیواری زده می‏شود، با دری که درونش، (بهشتِ) رحمت و از جانب بیرونش ( جهنمِ) عذاب است.
نکته ها
«انظرونا» از ریشه «نظر» است. این واژه اگر بدون «اِلی‏» بیاید به معنای انتظار و مهلت دادن است، همانند این آیه و آیه «لایخفّف عنهم العذاب و لا هم ینظرون»**بقره، 162.*** واگر با «اِلی‏» بیاید به معنای نظر کردن است، مانند آیه «ینظرون الیک نظر المغشیّ علیه من الموت»**محمّد، 20.***
«اقتباس» به معنای برگرفتن قطعه‏ای از آتش است. «سُور» به معنای دیوار و برج و باروی بلندی است که در قدیم دور شهرها می‏کشیدند تا مانع ورود بیگانه شود.
در قیامت، مجرمان از چهار گروه استمداد می‏کنند:
الف) از رهبران خود. «فقال الضعفاء للذین استکبروا انّا کنّا لکم تبعاً فهل أنتم مغنون عنّا من عذاب اللّه...»**ابراهیم، 21.*** آیا می‏شود شما ما را نجات دهید، ولی پاسخ منفی می‏شنوند.
ب) از مؤمنان، که در آیه مورد بحث می‏خوانیم. «انظرونا نقتبس من نورکم»
ج) از فرشتگانِ مأمور دوزخ. «قال الّذین فی النّار لخزنة جهنم ادعوا ربّکم یخفّف عنّا یوماً من العذاب»**غافر، 49.*** از خدا بخواهید که یک روز از عذاب ما کاسته شود، ولی باز پاسخ منفی است.
د) شیطان را ملامت می‏کنند که تو ما را گمراه کردی و گناه ما به دوش توست، شیطان می‏گوید: «فلاتلومونی و لوموا أنفسکم»**ابراهیم، 22.*** مرا سرزنش نکنید، بلکه خود را سرزنش کنید.

پیام ها
1- بیماری نفاق، مرد و زن نمی‏شناسد. «المنافقون و المنافقات»
2- کسانی که در دنیا حاضر نشدند از ظلمات جهل و شرک و تفرقه خارج شوند، در قیامت در ظلماتند و برای کسب نور به دیگران التماس می‏کنند. «انظرونا نقتبس من نورکم»
3- تحقیر و ذلت منافقان در قیامت، هم با لفظ است، «قیل ارجعوا ورائکم»، هم با عمل. «فضرب بینهم بسورٍ»
4- منافق در دنیا، در ظاهر با مؤمنان است و در باطن با کافران. در قیامت نیز، تا پای بهشت با مؤمنان می‏آید، امّا همراه کافران به دوزخ وارد می‏شود. «فضرب بینهم بسور... باطنه فیه الرحمة و ظاهره من قبله العذاب»