تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 46. احقاف آیه 16

آیه
أُوْلَئِکَ الَّذِینَ نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ أَحْسَنَ مَا عَمِلُواْ وَنَتَجَاوَزُ عَن سَیِّئَاتِهِمْ فِی أَصْحَابِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذِی کَانُواْ یُوعَدُونَ‏
ترجمه
آنانند کسانی که بهترین آنچه را انجام داده‏اند، از آنان می‏پذیریم و از بدی‏هایشان در می‏گذریم، در حالی که در زمره بهشتیانند. (این بهشت، همان) وعده راستی است که همواره به آنان وعده داده می‏شدند.
نکته ها
قبولی اعمال دارای مراتبی است:
الف) قبول عادّی. «انما یتقبّل اللّه من المتّقین»** مائده، 27. *** خداوند فقط از اهل تقوا می‏پذیرد.
ب) قبول نیکو. «تقبّلها ربّها بقبول حسن»** آل عمران، 37. *** خداوند، مریم را به خوبی پذیرفت.
ج) قبول احسن. «نتقبّل عنهم احسن ما عملوا» و در دعا می‏خوانیم: خدایا به بهترین نوع از ما قبول کن. «فتقبله منّا باحسن قبولک»** کافی، ج‏4، ص‏165. ***
اگر کارهای انسان مورد قبول حق واقع نشود، حتّی ساختن خانه خدا کعبه هم بی‏فایده است. هنگامی که حضرت ابراهیم پایه‏های کعبه را بالا می‏برد، به خود و کار خود مباهات نکرد، بلکه گفت: «ربّنا تقبل منّا»** بقره، 127. *** خداوندا! از ما پذیرا باش.
اعمال انسان، انواع و اقسامی دارد: واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح. در قیامت، خداوند در میان این پنج نوع عمل، بهترین‏ها را که واجبات و مستحبات باشد، از مؤمنان می‏پذیرد و از بدی‏های آنان، چه مکروهات و چه محرمات در می‏گذرد و مباحات، مشمول ردّ و قبول نیست.** تفاسیر مجمع‏البیان و المیزان. ***
کسی از وعده‏ی خود تخلّف می‏کند که یا هنگام وعده دادن توجّه نداشته و عجولانه قول داده و یا پس از آن، ناتوان و پشیمان شده است و استناد هیچ یک از این نقایص و اوصاف درباره خداوند عالم، قادر و توانا صحیح نیست.
پیام ها
1- ارزش هر عمل، به قبول شدن آن است. «أولئک الّذین نتقبّل عنهم...»
2- احسان به والدین و تشکر از خداوند، زمینه قبولی اعمال صالح انسان است. «بوالدیه احساناً... اشکر نعمتک... اولئک الّذین نتقبل عنهم»
3- در بارگاه الهی، گناهکار تائب هم مورد پذیرش قرار می‏گیرد. «اولئک الذین نتقبل عنهم... و نتجاوز عن سیئاتهم»
4- احسان به والدین و شکر الهی، زمینه پذیرش نیکی‏ها و برخورداری از عفو الهی است. «احساناً... اشکر نعمتک... نتجاوز عن سیئاتهم»
5 - احسان به والدین و شکر الهی، کلید بهشت است. «احسانا... اشکر نعمتک... فی اصحاب الجنة»
6- وعده‏های الهی تخلف ناپذیر است. «وعد الصدق»
7- انبیا و جانشینان آنان، همواره پیام‏ها و وعده‏های الهی را به گوش مردم می‏رسانند. «کانوا یوعدون»