تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 49. حجرات آیه 1

آیه
یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لَا تُقَدِّمُواْ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ‏
ترجمه
ای کسانی که ایمان آورده‏اید! (در هیچ کاری) بر (حکم) خدا و پیامبر او پیشی نگیرید و از خداوند پروا کنید، که خداوند شنوا و دانا است.
نکته ها
سه سوره‏ی مائده، حجرات و ممتحنه که درباره مسائل حکومتی و اجتماعی است، با جمله‏ی «یا ایّها الّذین آمنوا» شروع شده است.
در آغاز سوره‏ی مائده می‏خوانیم: «یا ایّها الّذین آمنوا اوفوا بالعقود» ای کسانی که ایمان آورده‏اید! به پیمان‏های خود وفادار باشید و در سوره‏ی ممتحنه می‏خوانیم: «یا ایّها الّذین آمنوا لاتتّخذوا عدوّی و عدوّکم اولیاء» ای کسانی که ایمان آورده‏اید! دشمن من و دشمن خود را سرپرست خود قرار ندهید و در این سوره می‏خوانیم: ای کسانی که ایمان آورده‏اید! بر حکم خدا و رسول پیشی نگیرید.
این آیه می‏خواهد مؤمنان را همچون فرشتگان تربیت کند، زیرا قرآن درباره‏ی آنها می‏فرماید: در سخن بر خدا سبقت نمی‏گیرند و تنها طبق دستور او عمل می‏کنند. «لایَسبِقونَه بِالقَول و هم باَمرِه یَعمَلون»**انبیاء، 27.***
قرآن، موارد تقدّم و پیشی گرفتن بر پیامبر را بیان نکرده است تا شامل نهی از انواع پیش افتادن‏ها در امور عقیدتی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیر آن در گفتار وکردار گردد.
خداوند از تقدّم بر رهبر جامعه اسلامی به شدّت نهی نموده است، زیرا کسی که در کارهایش از خدا و پیامبر پیشی می‏گیرد، در مدیریّت نظام اسلامی خلل وارد کرده و جامعه را به هرج ومرج می‏کشاند و در حقیقت نظام قانون‏گذاری را بازیچه تمایلات خود قرار می‏دهد.
عمل به این آیه، جلوی بسیاری از خطاها را می‏گیرد. زیرا گاهی خواسته‏ی مردم، پیروی انسان از حدس و تخمین یا میل به ابتکار ونوآوری و یا قضاوت عجولانه و یا گمان آزاداندیشی، انسان را وادار به گفتن، نوشتن و یا گرفتن تصمیماتی می‏کند که ناخودآگاه از خواسته‏ی خدا و رسول جلو می‏افتد. همان گونه که گروهی به گمان عبادت، قاطعیّت، انقلابی بودن و زهد و ساده زیستی، از خدا و رسول پیشی گرفتند و به قول معروف کاسه‏ی داغ‏تر از آش شدند.
پذیرش و عمل به آن دسته از آداب و عادات و رسوم اجتماعی و یا مقرّرات و قوانین بشری که ریشه در قرآن و حدیث ندارد و برخاسته از عقل و فطرت نیست، نوعی پیش افتادن از خدا و رسول است.
نمونه‏های پیش‏افتادن‏
به چند نمونه تاریخی از پیشی گرفتن بر پیامبر که در تفاسیر و روایات آمده، توجّه کنیم:
1. در عید قربان، گروهی قبل از پیامبرصلی الله علیه وآله قربانی کردند، به آنان گفته شد: «لاتقدّموا بین یدی اللَّه و رسوله»**تفسیر کشّاف.***
2. پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله گروهی را برای تبلیغ نزد کفّار فرستاد. کفّار نمایندگان پیامبر را کشتند و تنها سه نفر توانستند فرار کنند. این سه نفر در مسیر بازگشت دو نفر از کفّار قبیله‏ی بنی‏عامر را به انتقام کشته شدن دوستان خود کشتند، در حالی که آن دو نفر بی‏تقصیر بودند. قرآن آنان را به خاطر این عمل خودسرانه توبیخ کرد که چرا بدون دستور پیامبر دست به این عمل زدید؟**تفسیر کشّاف.*** «لاتقدّموا بین یدی اللَّه و رسوله»
3. قوم بنی‏تمیم از پیامبرصلی الله علیه وآله امیر و حاکم خواستند. خلیفه‏ی اوّل و دوّم هر کدام شخصی را پیشنهاد کردند و با هم مشاجره می‏کردند که کاندیدای من بهتر است، آیه نازل شد: «لاتقدّموا بین یدی اللَّه... و لاترفعوا اصواتکم»**صحیح بخاری، ج‏3، ص‏123.***
4. امام معصوم‏علیه السلام به شخصی فرمود: این دعا را بخوان: «لااله الاّ اللّه...» تا آنجا که می‏فرماید: «یُحیی و یُمیت». شنونده از پیش خود جمله‏ای اضافه کرد و گفت: «و یمیت و یحیی» حضرت فرمودند: جمله‏ی تو صحیح است، امّا آنچه من می‏گویم بگو و سپس آیه‏ی «لاتقدّموا بین یدی اللَّه و رسوله» را برای او تلاوت فرمودند.** خصال صدوق، ج‏2، ص‏62.***
5. بعضی اصحاب پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله خواب و خوراک و آمیزش با همسر را بر خود حرام کردند. حضرت ناراحت شده و مردم را جمع کرده و فرمودند: من خودم غذا می‏خورم، می‏خوابم و با همسرم زندگی می‏کنم. راه و روش و سیره‏ی زندگی من این است، پس هرکس از این راه پیروی نکند، از من نیست. «فمَن رَغِب عن سنّتی فلیس منّی»** وسائل، ج‏23، ص‏244.***
6. با این که پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله ازدواج موقّت را شرعی و قانونی اعلام فرمودند، امّا خلیفه‏ی دوم آن را حرام کرد. این خود، نوعی پیش افتادن از پیامبرصلی الله علیه وآله است که در این آیه از آن نهی شده است. «لاتقدّموا بین یدی اللَّه و رسوله»
7. در سال هشتم هجری که پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله برای فتح مکه از مدینه حرکت کردند، بعضی از مسلمانان در این سفر روزه خود را افطار نکردند، با این که می‏دانستند مسافر روزه ندارد و می‏دیدند که پیامبرصلی الله علیه وآله افطار کرده است. اینها در واقع از پیامبرصلی الله علیه وآله پیشی گرفتند.
پیام ها
1- پیش از درخواست و دستور به کاری، باید ابتدا زمینه‏های روانی پذیرش را در مخاطب ایجاد کرد. جمله‏ی «یا ایها الّذین‏آمنوا» به مؤمنان شخصیّت می‏دهد و رابطه‏ی آنان با خدا را که زمینه‏ی انجام دستور است، بیان می‏کند.
2- از آنجا که فرمان پیش نیفتادن از خدا و رسول، فرمان ادب است، خود این آیه نیز مخاطب را با ادب ویژه صدا می‏زند. «یا ایها الّذین آمنوا...»
3- حرام کردنِ حلال خداوند و یا حلال کردن حرام‏ها، نوعی پیشی گرفتن بر خدا و رسول است. «لاتقدّموا...»
4- هرگونه بدعت و جعل قانون در برابر قانون الهی ممنوع است. «لا تقدّموا...»
5 - سرچشمه‏ی قانون و رفتار ما باید قرآن و سنّت پیامبرصلی الله علیه وآله باشد. «لا تقدّموا بین یدی اللَّه و رسوله»
6- حکم رسول، حکم خداست و بی‏احترامی به او بی‏احترامی به خداست. «لا تقدّموا بین یدی اللَّه و رسوله»
7- پیشی گرفتن از خدا و رسول، بی‏تقوایی است. «لاتقدّموا... واتّقوا»
8 - برای انجام تکالیف، دو اهرم ایمان و تقوا لازم است. «آمنوا... واتّقوا»
9- التزام عملی باید همراه با تقوای درونی باشد. «لاتقدّموا... واتّقوا اللَّه»
10- کسانی که به خاطر سلیقه‏های شخصی یا آداب اجتماعی، بر خدا و رسولش پیشی می‏گیرند، از ایمان و تقوا دور شده‏اند. «لاتقدّموا... و اتّقوا»
11- تندروی‏های خود را توجیه نکنیم. «لا تقدّموا... انّ اللَّه سمیع علیم»
12- ایمان به حضور و آگاهی خداوند، زمینه پرهیز و خداترسی می‏گردد. «و اتّقوا اللّه انّ اللَّه سمیع علیم»
توضیحات
سیمای سوره حجرات‏
این سوره در مدینه نازل شده ودارای هجده آیه است.
«حُجرات» جمع «حُجرة» است و چون در آیه چهارم این سوره درباره حجره‏های خانه پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله سخن به میان آمده، این سوره حجرات نامیده شده است.
در این سوره که به سوره آداب نیز شهرت دارد، موضوع‏های اخلاقی و اجتماعی مهمی مطرح شده که به برخی از آنها اشاره می‏شود:
1. آداب برخورد با پیامبرصلی الله علیه وآله و پیشی نگرفتن بر آن حضرت.
2. دوری از مسخره کردن، نام بد نهادن، سوءظن، تجسّس و غیبت.
3. برقراری روابط اجتماعی بر اساس اُخوّت و برادری، اصلاح ذات البین، بسیج عمومی بر ضد یاغی، میانجی‏گری عادلانه و دوری از شایعه پراکنی.
4. ارزش گذاری افراد جامعه بر اساس درجات ایمان و تقوای آنان و دوری نمودن از کفر، فسق و گناه.
5. پیروی از پیامبر الهی از روی عشق وآگاهی و دوری از هرگونه منّت‏گذاری به واسطه‏ی پذیرش اسلام و عمل به دستورات آن.
در این سوره کوتاه، پنج بار خطاب «یا ایّها الّذین آمنوا» تکرار شده است که بیانگر جایگاه مسائل اخلاقی و روابط اجتماعی در اسلام می‏باشد و به خوبی نشان می‏دهد که نحوه‏ی رفتار مسلمانان با یکدیگر و با رهبران خود، مورد توجّه شارع مقدس بوده است.