تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 56. واقعه آیه 82،81

آیه
أَفَبِهَذَا الْحَدِیثِ أَنتُم مُّدْهِنُونَ‏
وَ تَجْعَلُونَ رِزْقَکُمْ أَنَّکُمْ تُکَذِّبُونَ‏
ترجمه
آیا شما با این سخن (الهی)، با سبکی و سستی برخورد می‏کنید؟
و (سهم و) رزق خود را تکذیب آن قرار می‏دهید؟
نکته ها
«مُدهِنون» از «دُهن» به معنای روغن است. مداهنه، گاهی به معنای مدارا و ملایمت و گاهی سستی و ضعف می‏آید.
پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله همراه با عدّه‏ای در حال مسافرت بودند که با کمبود آب مواجه شدند و عطش بر مردم غلبه کرد. پیامبرصلی الله علیه وآله دست به دعا برداشتند و باران بارید و همه را سیراب کرد. در این میان یکی گفت: این باران به خاطر طلوع فلان ستاره است (نه دعای پیامبر)! که این آیه نازل شد. «و تجعلون رزقکم انّکم تکذبون» و پیامبرصلی الله علیه وآله فرمودند: به جای شکر روزی‏هایتان، تکذیب می‏کنید.**تفسیر نمونه.***
آری همواره در جامعه افرادی وجود دارند که موجودیّت و شخصیّت خود را در مخالفت با دیگران می‏بینند و تمام هنر خود را در کوک کردن ساز مخالفت بکار می‏گیرند. اگر همه موافق باشند او مخالفت می‏کند و اگر همه مخالف باشند، او موافق است. او کار به دلیل ندارد و دوست دارد همیشه بر خلاف دیگران حرکت کند و این نگرش در حرکات و گفتار و برخوردهای شخصی او نمایان است. او سعی می‏کند در چگونگی اصلاح سر و صورت یا رنگ و نوع لباس، یا لحن و صوت و استفاده از الفاظ و اصطلاحات و یا نوشتار، حتی در نام‏گذاری فرزند، رفتاری غیر متعارف و انگشت‏نما داشته باشد و به این طریق خود را جدا و بهتر از دیگران مطرح کند.

پیام ها
1- هر چه قداست و عظمت بیشتر باشد، سهل انگاری خطرناک‏تر و توبیخ بیشتر است. «أفبهذا الحدیث انتم مدهنون»
2- مداهنه و سازشکاری در برابر اصول مسلّم دین، پذیرفته نیست. «انّه لقرآن کریم... أفبهذا الحدیث انتم مدهنون»
3- سهل انگاری، سستی و سازش در دین، به تدریج انسان را به انکار وادار می‏کند. «أفبهذا الحدیث انتم مدهنون و تجعلون رزقکم انّکم تکذبون»