تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف‏ جلد 1
محمد رحمتی شهرضا

خلاصه از زندگی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف؛

امام دوازدهم القاب مختلف دارد که از جمله آنها بقیه الله می‏باشد.
ولادت با سعادت آن بزگوار روز جمعه 15 شعبان سال 255 قمری در شهر سامراء واقع شده است.
نام مبارک آن عزیز همنام با پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می‏باشد.
کنیه‏اش ابوالقاسم و لقب مشهورش مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
پدر گرامیش امام حسن عسکری (علیه السلام) و مادرش معروف به نرجس می‏باشد که نوه قیصر پادشاه روم بوده است.
آن نازنین در سن پنج سالگی بعد از آن که پدر مظلومش به شهادت رسید در سال 260 منصب امامت را به عهده گرفت و از آن زمان تاکنون و بعد از این تا هر وقت خدا بخواهد امامت او طول خواهد کشید.
معتمد خلیفه عباسی در صدد بود نسل خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) را از بین ببرد، به همین علت جاسوسهای زیاد و به شکلهای مختلف گذارده بود تا از وضعیت زندگی و خانوادگی امام عسکری (علیه السلام) مطلع شوند، و لذا حمل نرجس بر همگان مخفی بود.
ولادت حضرت مهدی (علیه السلام) هم محرمانه و مخفیانه انجام گرفت، حتی بعد از تولد هم از دید عامه پنهان و مخفی بود. تا اینکه پدرش به شهادت رسید. حضرت برای خواندن نماز بر پیکر مطهر و مقدس پدر ظاهر شد و نماز خواند و بلافاصله از دیدگان عموم مخفی گشت.
از لحظه ولادت، غیبت صغرایش آغاز شد، و مدت 74 سال طول کشید، در غیبت صغری 4 نفر به نام‏های: 1 - عثمان بن سعید 2 - محمد بن عثمان: 3 حسن بن روح. 4 - علی بن محمد سیمری - نیابت خاصه آن حضرت را به عهده داشتند.
و از سال 329 قمری غیبت کبری شروع شد و در این مدت گذشته از غیبت کبری و در آینده نیز حضرت نائب خاص نداشته و ندارد بلکه مراجع تقلید جامع الشرایط به عنوان نایب عام آن حضرت خواهند بود.
آن یوسف زهرا در همین جامعه و در بین افراد همین جامعه زندگی می‏کند و همه را می‏بیند ولی دیگران نمی‏توانند او را بشناسند.
[110]
در حدیث داریم که می‏فرماید: خداوند متعال آن کسی را که دوست پدر خویش را حفظ کند، حفظ می‏کند. ان الله لیحفظ من حفظ صدیق ابیه.
لا تضیع صدیق ابیک فیدفع نورک؛ دوست پدرت را ضایع مکن، اگر این کار را کردی نور باطنت خاموش می‏شود. احترام به پدر یک موضوعیتی دارد. حالا شیعه باید توجه کند که ما کوچکتر از آن هستیم که به امام زمان بگوییم ما دوست پدر تو هستیم. ما کی هستیم؟ که این حرف را بزنیم. خیلی کوچکتریم. اما می‏توانیم بگوییم امام زمان! ما پدرت را دوست داریم. ما پدر امام زمان را دوست داریم و اگر توسل هم بکنیم، یک توجهاتی به ما می‏شود. چه بفهمیم چه نفهمیم.