تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف‏ جلد 1
محمد رحمتی شهرضا

نکات‏

این جانب از کسانی که می‏کوشند تا در میان مردم ما رسم تجمل گرائی و اسراف و ولخرجی را شایع کنند، شدیداً نگران و متأسفم و از این که مردم فداکار و انقلابی ایران به مصرف گرائی سوق داده شوند به خدا پناه می‏برم.(1825)
مولی علی (علیه السلام) در نهج البلاغه ضمن خطبه‏ای درباره زهد و ساده زیستی پیامبران الهی، پس از این که زهد رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را بیان می‏نماید، درباره ساده زیستی حضرت موسی (علیه السلام) چنین می‏فرماید: ...به خدا سوگند، موسی (علیه السلام) جز قرص نانی که گرسنگی را برطرف سازد، چیز دیگری نخواست. زیرا موسی (علیه السلام) از سبزیجات زمین می‏خورد تا آن جا که بر اثر لاغری و آب شدن گوشت بدن، سبزی گیاه از پشت پرده شکم او آشکار بود(1826).
خداوند ساده زیستی را برای خانواده رهبران دینی، امری نیک و حسن می‏داند.
تنوع طلبی و افزون خواهی، دامی برای اسیر شدن انسان‏هاست. استعمارگران نیز از همین خصیصه مردم، برای لباس، مسکن، مرکب و تجملات استفاده کرده و مردم را به اسارت می‏کشند.
ایمان و عمل به دستورات الهی و دوری از تجملات حرام در دنیا، رمز رسیدن به تجملات ابدی در آخرت است.
زهد و سادگی برای انبیا، شایسته است و زندگی کاخ‏نشینی دور از شأن و زی انبیا می‏باشد.
قناعت و زهد و سادگی به تنهایی عامل نجات نیست، عمل نیک هم لازم است.
مرحوم شهید رجایی و شهید باهنر حقیقتاً از جهات اعمال، رفتار ساده و اخلاص، جزو چهره‏های برجسته انقلاب و از نمونه‏های برجسته مسؤول دولت اسلامی بودند(1827).
در جمهوری اسلامی مسولان باید یک زندگی معمولی داشته باشند و از بسیاری لذایذ و تمتعات چشم پوشی کنند.(1828)
هر قدمی که برای ساختن کشورمان پیش می‏رویم، چند قدمی برای ساختن خودمان، برای پیروزی بر نفس خودمان، برای پیروزی بر شیطان باطنی خودمان قدم برداریم(1829).
با کمال جد و عجز از ملتهای مسلمان می‏خواهم که از ائمه اطهار و فرهنگ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی نظامی این بزرگ راهنمایان عالم بشریت به طور شایسته پیروی کنند(1830).