تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف‏ جلد 1
محمد رحمتی شهرضا

نکات‏

بدان که تقوی از وقایة به معنی نگهداری است و در عرف و لسان اخبار عبارت است از حفظ نفس از مخالفت اوامر و نواهی حق و متابعت رضای او.(1039)
درویشی به خانه‏ای که مار داشت رفت و دو مار بسیار بزرگ را به اراده خود بیرون آورد و در سینی گذاشت و کشت و از منزل خارج شد بدون آنکه از غذای اهل خانه چیزی بخورد. همچنین در تبریز، پناهنده‏ای سینی را با آب باران طلا می‏کرد؛ ولی این‏ها کمال نیست، کمال انسان به تقوا است، لا أقل من ذلک و لا أکثر؛ نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر. قرآن می‏فرماید: ان أکرمکم عند الله أتقیکم؛(1040) گرامی‏ترین شما نزد خدا، پرهیزگارترین شما است. و نیز می‏فرماید: فاتقو الله ما استطعتم؛(1041) تا توان دارید، تقوای خدا را پیشه کنید.(1042)
ملاک رسیدن به نعمت‏های آخرت، تقوی است.
ایمان و تقوا، انسان را به فلاح و رستگاری می‏رساند.
تقوا و دوری از گناه، فلسفه احکام دین است. چه احکام عبادی و چه قضایی خواسته‏های نفسانی باید با تقوا کنترل شود.
کسی که بداند خداوند از درون او آگاه است، تقوا پیشه می‏کند.
تقوا، مرحله‏ای بالاتر از ایمان است. یا أیهاالذین امنوا اتقواالله هم رسیدگی به خلق، هم عبادت خالق. و المنفقین و المستغفرین بالاسحار 2 - تقوا به معنای انزوا، بی خبری و گوشه‏گیری نیست، متقی باید جامع کمالات باشد.
تقوا، رمز حسن عاقبت است.
اسلام، هم به کیفیت تقوا توجه دارد و هم به تداوم آن تا پایان عمر.
مهم‏ترین عامل تقوا، ایمان به حضور و آگاهی خداوند و احاطه او به همه گفته‏ها و کارهاست.
خوف الهی و تقوا، به انسان بصیرت و نیروی تحلیل صحیح و روشن از مسائل می‏دهد.
تقوا همان گام نهادن در راه اطاعت و فرمان الهی است.
مؤمنان و پیروان واقعی انبیا، آنانند که اهل تقوا و اصلاح باشند.
تقوا، زمینه ساز نزول رحمت و برکات الهی است.
سؤال: اگر ایمان و تقوا سبب نزول برکات است، پس چرا کشورهای کافر، وضع بهتری دارند و کشورهای اسلامی با مشکلات فراوانی روبرو هستند؟
پاسخ: اولاً آن کشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند، ولی از نظر روحی و روانی آرامش ندارند. از این نظر آنان نیز مشکلات فراوانی دارند. ثانیاً: اغلب کشورهای اسلامی، تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهای دین اسلام در آنجا حاکم نمی‏باشد.
به علاوه گاهی رفاه مادی، نوعی قهر الهی است. چنان که قرآن می‏فرماید: فما نسوا ما ذکروا به فتحنا علیهم أبواب کل شی‏ء؛ چون تذکرات الهی را فراموش کردند، درهای همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند. (انعام، 44).