تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف‏ جلد 1
محمد رحمتی شهرضا

برای هر انسان مکلف در صورت فراهم بودن شرائطی که در کتب فقهی و رساله‏های عملیه آمده، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر واجب است.

مسأله امر به معروف و نهی از منکر مثل مسأله نماز یاد گرفتنی است. باید بروید یاد بگیرید. مسأله دارد. کجا باید چگونه امر به معروف و نهی از منکر کرد. البته من عرض می‏کنم قبلا هم گفتم در جامعه اسلامی تکلیف عامه مردم امر به معروف و نهی از منکر با لسان است. اگر کار به برخورد بکشد، آن دیگر تکلیف مسئولین است. آن‏ها باید وارد بشوند. اما زبانی که مهمتر هم همین زبانی است، وظیفه همگان است. آنها که جامعه را اصلاح می‏کند همین امر به معروف و نهی از منکر زبانی است - آن آدم بد کار، آن آدم خلاف کار، آن آدمی که اشاعه فحشاء می‏کند، آن آدمی که قبح گناه را از جامعه می‏خواهد ببرد، مردم به او بگویند، ده نفر، صد نفر، هزار نفر، افکار عمومی روز وجود او و ذهن او سنگین بکند، شکننده‏ترین چیزهاست.(402)
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‏فرماید: وقتی مردم امر به معروف و نهی از منکر نکنند خوبهایشان دور هم می‏نشینند، دعا می‏کنند، خدا دعایشان را مستجاب نمی‏کند. به فرزندت بگو نماز بخوان! روزه بگیر! شب عروسی‏ات گناه نکن! حالا این امر به معروف و نهی از منکر را چه کسی باید انجام دهد. کسی که علم داشته باشد. یعنی بداند که چه کار از نظر دین خوب است و کدام کار بد است بیخودی یک چیزی نگوید. کسی می‏تواند امر به معروف و نهی از منکر کند که خودش از دین اطلاعات داشته باشد. بداند و بگوید.(403)
هر کس که خود مهتدی است، می‏تواند یکی را مهتدی کند و تدریجاً این یکی یکی‏ها جماعت را تشکیل می‏دهند. و وظیفه ما همین است که در صورت امکان امر به معروف و نهی از منکر کنیم. اما این که چه طور نتیجه بدهد، مقدرات دست ما نیست.(404)
قوام حکومت اسلامی به این است که در جامعه امر به معروف و نهی از منکر زنده باشد.(405)
امر به معروف یعنی سفارش به خوبی‏ها و نهی از منکر، یعنی بازداشتن از بدی‏ها.
فلاح و رستگاری، تنها در نجات خود خلاصه نمی‏شود، بلکه نجات دیگران نیز از شرایط فلاح است.
در قرآن، رستگاران دارای ویژگی‏های زیر هستند:
الف: کسانی که در برابر مفاسد جامعه، به اصلاحگری می‏پردازند. (آل عمران، 104).
ب: کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می‏کنند. (آل عمران، 104).
ج: کسانی که علاوه بر ایمان به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، او را حمایت می‏کنند. (اعراف، 157).
د: کسانی که از بخل دور هستند. (حشر، 9.)
در نهی از منکر سن افراد تعداد آنها شرط نیست.
در نهی از منکر، از خودی‏ها شروع کنیم.
در نهی از منکر، از منکرات اصلی شروع کنیم.
امر به معروف، بر نهی از منکر مقدم است. اگر راه معروف‏ها باز شود، زمینه برای منکر کم می‏گردد.
بهترین امت بودن با شعار نیست، با ایمان و امر به معروف و نهی از منکر است. (آل عمران، 110).
امر به معروف و نهی از منکر به قدری مهم است که انجام آن معیار امتیاز امت هاست.
امر به معروف، نشانه عشق به مکتب، عشق به مردم، علاقه به سلامتی جامعه و نشانه آزادی بیان، غیرت دینی، ارتباط دوستانه بین مردم و نشانه فطرت بیدار و نظارت عمومی و حضور در صحنه است.
امر به معروف و نهی از منکر، سبب تشویق نیکوکاران، آگاه کردن افراد جاهل، هشدار برای جلوگیری از خلاف و ایجاد نوعی انضباط اجتماعی است. قرآن می‏فرماید: شما مسلمانان بهترین امت هستید، زیرا امر به معروف و نهی از منکر می‏کنید. (آل عمران، 110).
حضرت علی (علیه السلام) می‏فرماید: امر به معروف و نهی از منکر، مصلحت عامه است. (نهج البلاغه، حکمت 252).
در حدیث دیگر می‏خوانیم: کس که جلوی منکر را نگیرد، مانند کسی است که مجروحی را در جاده رها کند تا بمیرد. (کنز العمال، ج 3، ص 170).
پیامبرانی همچون حضرت داود و حضرت عیسی (علیه السلام) به کسانی که نهی از منکر نمی‏کنند، لعنت فرستاده‏اند. (مائده، 78.)
قیام امام حسین (علیه السلام) برای امر به معروف و نهی از منکر بود. انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی ارید ان امر بامعروف و أنهی عن المنکر (بحارالانوار، ج 44، ص 328.)
قرآن می‏فرماید: اگر در مجلسی به آیات الهی توهین می‏شود، جلسه را به عنوان اعتراض ترک کنید تا مسیر بحث عوض شود. (نساء، 140 و انعام، 67.)
انسان باید در دل از انجام گناه ناراحت باشد، با زبان، و با اعمال قدرت و قانون هم، مانع انجام آن شود.
اگر کسی را به کار خوبی دعوت کردیم، در پاداش کارهای خوب او نیز شریک هستیم، ولی اگر در برابر فساد و گناه ساکت نشستیم، به تدریج فساد رشد می‏کند و افراد فاسد و مفسد بر مردم حاکم خواهند شد.
سکوت و بی تفاوتی در مقابل گناه، سبب می‏شود که گناه کردن عادی شود، گنهکار جرأت پیدا کند، ما سنگدل شویم، شیطان راضی گردد و خدا بر ما غضب نماید.
امر به معروف و نهی از منکر، دو وظیفه الهی است و توهماتی از این قبیل که: گناه دیگران کاری به ما ندارد، آزادی مردم را سلب نکنیم، من اهل ترس و خجالت هستم، با یک گل که بهار نمی‏شود، عیسی به دین خود موسی به دین خود، ما را در یک قبر قرار نمی‏دهند، دیگران هستند، من چرا امر به معروف کنم؟ با نهی از منکر، دوستان یا مشتریان خود را از دست می‏دهم، و امثال آن، نمی‏توانند این تکلیف را از دوش ما بردارند. البته امر به معروف و نهی از منکر باید آگاهانه، دلسوزانه، عاقلانه و حتی المقدور مخفیانه باشد.
گاهی باید خودمان بگوییم، ولی آنجا که حرف ما اثر ندارد، وظیفه ساقط نمی‏شود، بلکه باید از دیگران بخواهیم که آنان بگویند.
حتی اگر برای مدت کوتاهی می‏توان جلوی فساد را گرفت، باید گرفت و اگر با تکرار می‏توان به نتیجه رسید، باید تکرار کرد.
آمرین به معروف و نباید از مردم انتظار پذیرش صد در صد داشته باشند.
امر به معروف، مداومت و پایداری لازم دارد.