تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف‏ جلد 1
محمد رحمتی شهرضا

نکات‏

راجع به مسأله صلوات بحثی در میان علماست که: ما که صلوات بر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‏فرستیم، معنایش چیست و چه اثری دارد که در صلوات از خدا برای پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) طلب رحمت و خیر می‏کنیم؟ یک عده می‏گویند پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) انسان کامل است، پس این که برای پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) طلب رحمت می‏کنیم یعنی چه؟ در جواب گفته می‏شود: پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هم اناً فاناً در حال رفتن و حرکت است و الی الأبد که برود، این راه پایان ندارد.(1970)
صبر سبب دریافت صلوات خداوند است. أولئک علیهم صلوات من ربهم (شاید یکی از علل صلوات بر پیامبر و اهل بیت او (علیهم السلام) این است که آنها صابرترین مردم بودند).
در کتاب‏های ششگانه اهل سنت روایاتی آمده که از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) پرسیدند: چگونه صلوات بفرستیم؟ فرمود: بگویید: اللهم صل علی محمد و آل محمد در صحیح بخاری (صحیح بخاری، حدیث 5880). (باب چگونگی صلوات بر پیامبر) وقتی این حدیث را نقل می‏کند، در همان نقل حدیث، کلمه آل محمد را حذف کرده، چنین می‏نویسد: از محمد صلی الله علیه و سلم پرسیدند: چگونه صلوات بفرستیم؟ فرمود: بگویید: اللهم صل علی محمد و علی آل محمد!؟
در کنار نام پیامبر، ذکر صلوات مهم است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر که در کتاب و نوشته‏ای بر من صلوات فرستد، تا آن صلوات در آن نوشته باقی است، برای او پاداش خواهد بود. (تفسیر روح البیان).
در حدیث می‏خوانیم: هر کس بر حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) یک صلوات فرستد، خداوند ده صلوات بر او می‏فرستد و ده لغزش او را می‏پوشاند. (تفسیر مجمع البیان).
صلوات، کلید استجابت دعا و سبب سنگین شدن میزان مؤمن در قیامت می‏شود.
صلوات بر پیامبر، لازمه ایمان و از وظائف مؤمنان است.
رابطه مردم و رهبر در حکومت الهی، صلوات و سلام است. (علاقه قلبی کافی نیست، اظهار علاقه لازم است.)
خداوند به انبیا سلام می‏کند. سلام علی ابراهیم، سلام علی نوح فی العالمین، سلام علی موسی و هارون البته درباره پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) هم صلوات می‏فرستد و هم به فرشتگان و مؤمنین دستور صلوات و سلام می‏دهد: ان الله و ملائکته یصلون علی النبی...
نقل است که مرحوم علامه امینی؛ فرموده‏اند من کسانی را که در صلوات و عجل فرجهم را بگویند در ثواب کتاب الغدیر شریک می‏کنم(1971).