تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف‏ جلد 1
محمد رحمتی شهرضا

نکات‏

کمتر مسأله‏ای همانند مسأله ربا است که به این اندازه در قرآن و سنت نسبت به پرهیز از آن سفارش شده است. نکته‏اش هم این است که اگر ربا اوج بگیرد، فعالیت کم می‏شود. ربا از طرفی ظلم به مسلمین و از طرفی دیگر بیکاری درست می‏کند.(1657)
سفارش به انفاق و منع از اسراف و تبذیر، بهترین راه برای حل اختلافات طبقاتی است. هم چنان که پیدایش و گسترش ربا، زمینه‏ساز و بوجود آورنده طبقات است. لذا در قرآن آیات لزوم اتفاق و تحریم ربا در کنار هم آمده است. (تفسیر المیزان، ج 2، ص 406.)
الربا، در لغت به معنای زیادی و افزایش است. و در شریعت اسلام به معنای زیاده گرفتن در وام یا بیع است. مورد ربا، یا پول است یا جنس، گاهی پول را قرض می‏دهد و بیش از آنچه داده باز پس می‏گیرد، که این ربای در وام است و گاهی جنسی را می‏دهد و مقدار بیشتری از همان جنس را تحویل می‏گیرد، که این نیز در مواردی ربا می‏شود.
رباخوار، به کسی تشبیه شده که شیطان او را خبط کرده است. خبط به معنای افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حرکت است.
رباخوار در قیامت همچون دیوانگان محشور می‏شود، چرا که در دنیا روش او باعث بهم خوردن تعادل جامعه گردیده است. ثروت پرستی، چشم عقلش را کور کرده و با عمل خود چنان اختلافات طبقاتی و کینه را بر می‏انگیزد که فقر و کینه سبب انفجار شده و اصل مالکیت را نیز متزلزل می‏کند. برای این افراد، گویا ربا اصل و خرید و فروش فرع است، فلذا می‏گویند: بیع و معامله هم مثل رباست و تفاوتی ندارند.
انتقاد از رباخواری، رباگرفتن و ربا دادن، از ابتدای اسلام مطرح بوده است. در سوره روم که در مکه نازل شده است، می‏فرماید: و ما اتیتم من رباً لیربوا فی أموال الناس فلا یربوا عندالله؛ یعنی آنچه به قصد ربا می‏دهید تا برای شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید که نزد خداوند افزون نمی‏شود. (روم، 39).
سپس در سوره آل عمران با فرمان لا تأکلوا الربوا؛ از آن نهی گردیده و بیشترین انتقاد از رباخواری در همین آیات آمده است. (آل عمران، 130). ضمناً آیه و أخذهم الربوا و قد نهوا عنه (نساء، 161)، یادآور می‏شود که در مذهب یهود نیز ربا حرام بوده، هم چنان که این حرمت در تورات (تورات، سفر خروج، فصل 23 جمله 25 و سفر لاویان، فصل 25.) ذکر شده است.
آیات مربوط به ربا، بدنبال آیات انفاق آمد، تا دو جهت خیر و شر را که توسط مال و ثروت پدید می‏آید مطرح کند. انفاق یعنی دادن بلاعوض و ربا یعنی گرفتن بلاعوض. هر آثار خوبی که انفاق دارد، مقابلش آثار سویی است که ربا در جامعه پدید می‏آورد. به همین جهت قرآن می‏فرماید: یمحق الله الربا و یربی الصدقات؛ خداوند ثروت بدست آمده از ربا را نابود، ولی صدقات را افزایش می‏دهد.
تهدیدهایی که در قرآن برای اخذ ربا و پذیرش حاکمیت طاغوت آمده، برای قتل، ظلم، شرب خمر، قمار و زنا نیامده است. (تفسیر المیزان).
حرمت ربا نزد تمام فرق اسلامی، قطعی و از گناهان کبیره است.
وقتی به امام صادق (علیه السلام) خبر دادند که فلانی رباخوار است، فرمود: اگر قدرت می‏داشتم گردنش را می‏زدم.
(وسائل الشیعة، ج 12، ص 429). هم چنان که حضرت علی (علیه السلام) وقتی با رباخواری مواجه شد، از او خواست توبه کند، وقتی توبه کرد او را رها نمود و به دنبال آن فرمود: رباخوار را باید از عمل خود توبه دهند، هم چنان که از شرک توبه می‏دهند.
از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است که فرمود: خبیث‏ترین درآمدها، رباخواری است. (الکافی، ج 5، ص 147). و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده‏اند: هرگاه خداوند اراده هلاک قریه‏ای را داشته باشد، رباخواری در آن قریه ظاهر می‏شود. (کنز العمال، ج 4، ص 104). و خداوند، فرد رباخوار، وکیل، شاهد و کاتب ربا را لعنت نموده است. (وسائل الشیعة، ج 12، ص 430). در حدیثی دیگر می‏خوانیم: رباخواران، در قیامت همچون دیوانگان محشور می‏شوند. (تفسیر درالمنثور، ج 2، ص 102).
امام صادق (علیه السلام) علت تکرار آیات ربا را آماده سازی ثروتمندان برای کار خیر و صدقات می‏داند و می‏فرماید چون از یک سو ربا حرام است و از طرف دیگر کنز و انباشتن ثروت به صورت راکد نیز حرام است، پس چاره‏ای برای ثروتمندان جز انفاق و یا کارهای تولید مفید باقی نمی‏ماند. (وسائل، ج 12، ص 423). هم چنان که درباره علت تحریم ربا گفته‏اند: رباخواری مانع جریان پول در مسیر تولید و کارهای عام المنفعه است و به جای تلاش و فکر و بازو، فقط از سود پول بهره‏گیری می‏شود، لذا ربا تحریم شده است. از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمودند: لو کان الربا حلالا لترک الناس التجارات؛ اگر ربا حلال بود، مردم کسب و کار را رها می‏کردند. (وسائل الشیعة، ج 12، ص 424 و بحارالانوار، ج 103، ص 119). و از امام رضا (علیه السلام) نیز روایت شده است که فرمودند: اگر ربا شیوع پیدا کند راه قرض دادن بسته می‏شود. (الحیاة، ج 4، ص 334). ضمناً چون احتمال در دام ربا افتادن در امور اقتصادی زیاد است، در حدیث می‏خوانیم: من اتجر بغیر فقه فقد ارتطم فی الربا؛ هر کس بدون دانش و آگاهی از مسائل تجاری وارد تجارت شود، گرفتار ربا می‏شود.
آثار ربا:
گرفتن پول اضافی، بدون انجام کاری مفید و یا مشارکت در تولید، نوعی ظلم و اجحاف است که موجب پیدایش دشمنی و قساوت می‏شود. ربا دهنده به جهت بدهی‏های تصاعدی، گاهی ورشکست و مجبور به قبول انواع ذلت‏ها و اسارت‏ها می‏شود.
ربا، تعادل جامعه را بهم زده و موجب تقسیم جامعه به دو قطب مستکبر و مستضعف می‏شود.
با توجه به این آثار تخریبی، نه تنها در شریعت اسلام، بلکه در تمام ادیان آسمانی ربا تحریم شده است. اما برخی به بهانه‏هایی می‏خواهند ربا را توجیه کنند و به دنبال راه فرار هستند. کلاه شرعی ساختن، همانند حیله یهود برای گرفتن ماهی در روز شنبه که در آیات قبل ماجرای آن بیان شد، نوعی بازی بیش نیست و قرآن از این گونه بازی‏ها انتقاد کرده است.
ربا، آثار تخریبی خود را دارد هر چند که جوامع انسانی آن را در سیستم اقتصادی خود نپذیرفته باشند. علت پیشرفت جوامع غربی، توجه به علم و صنعت است، نه اینکه رباخواری موجب ترقی آنها شده باشد.
ربا خواران، از تعادل روحی و روانی برخوردار نیستند و جامعه را نیز از تعادل اقتصادی خارج می‏سازند.
هر چند رباخوار به قصد انباشت ثروت، از دیگران ربا می‏گیرد، ولی خداوند برکت و آثار خوبی که باید ازدیاد مال داشته باشد از ربا می‏گیرد. لازم نیست خود مال ربوی از بین برود، بلکه اهدافی که از افزایش ثروت در نظر است از بین می‏رود. در نظام ربوی، سعادت، محبت و امنیت نیست و چه بسیار ثروتمندانی که از سرمایه خود، هیچ نوعی راحتی و آرامش و یا محبوبیتی بدست نمی‏آورند، ولی در نظامی که در آن انفاق، صدقه و قرض الحسنه رایج باشد، آن جامعه از برکات زیادی برخوردار است. در آن نظام، فقرا مأیوس نبوده و اغنیا در فکر تکاثر نیستند. محرومان به فکر انتقام و سرقت، و اغنیا نگران حراست و حفاظت اموال خود نمی‏باشند و جامه از یک تعادل نسبی همراه با الفت و رحمت و تفاهم و امنیت برخودار خواهد بود. در تفسیر کبیر فخر رازی آمده است: وقتی رباخوار، عواطف و عدالت انسانی را در خود محو کند، خود و اموالش مورد نفرین فقرا قرار می‏گیرد و کینه و انتقام و توطئه سرقت هر لحظه او را تهدید می‏کند و این نمونه‏ای از آن نابودی است که در آیه مطرح شده است.
به رشد ظاهری ثروت خیره نشوید، نظام اقتصادی بر اساس ربا رو به نابودی است.
نابود کردن مال ربوی، از سنت‏های الهی است. یمحق الله الربا فعل مضارع نشانه استمرار است.
رباخوار، از رحمت و محبت الهی محروم است.
رباخوار، بسیار ناسپاس و گنهکار است. او با گرفتن ربا خود را ضامن مردم، زندگی خود را حرام، عباداتش را باطل، و حرص و طمع قساوت را بر خود حاکم می‏گرداند.
نه تنها ربا نگیرید، بلکه در گرفتن رأس المال و اصل سرمایه نیز مدارا کنید.
ربا گرفتن و رسیدن به دنیا، ساده و زودگذر است، آنچه ابدی و باقی است، قیامت است.
تقوی و یاد قیامت، قوی‏ترین عامل برای دور شدن از ربا و سایر محرمات است.
حکم تحریم ربا در تورات، سفر تثنیه، فصل 23، جملات 19 و 20 آمده است.
رباخواری گرچه به ظاهر منبع درآمد و عامل کامیابی است، ولی در واقع زمینه محرومیت و عذاب است.
رشدی که از را ربا حاصل می‏شود، کاذب و ظاهری است، نه واقعی و نزد خداوند.