تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 105

(105) وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلَی‏ عَلِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَدَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ‏
وبگو: (هر گونه که می‏خواهید و می‏توانید) عمل کنید، که بزودی خداوند و پیامبرش و مؤمنان کار شما را می‏نگرند و بزودی به سوی دانای غیب و آشکار بازگردانده می‏شوید، پس شما را به آنچه انجام می‏دادید، آگاه خواهد کرد.
نکته‏ها:
این آیه که بیان کننده‏ی آگاهی خدا وپیامبر ومؤمنان از عملکرد ماست، همان عقیده‏ی شیعه را مبنی بر «عرضه‏ی اعمال» بر اولیای خدا بیان می‏کند. این عرضه، روزانه یا هر هفته و هر ماه انجام می‏گیرد و اگر اعمال ما خوب باشد، اولیای خدا از ما شاد می‏شوند و اگر بد باشد، نگران و اندوهگین می‏گردند. ایمان به این عرضه‏ی عمل، در ایجاد تقوا و حیا مؤثّر است. امام صادق علیه السلام فرمود: ای مردم! با گناهِ خود، رسول خدا را ناراحت نکنید.**تفسیر کنزالدقائق.***
به گفته‏ی روایات، مراد از «مؤمنون»، امامان معصومند که خداوند آنان را از اعمال ما آگاه می‏سازد.**تفسیر کنزالدقائق.***
پیام‏ها:
1- انسان در عمل آزاد است، نه مجبور. (اعملوا)
2- توجّه به اینکه اعمال ما زیر نظر خداست، مانع گناه است. (سیری‏اللَّه عملکم)
3- هر چه بیننده‏ی اعمال بیشتر باشد، شرم وحیای انسان از خلافکاری بیشتر است، به خصوص اگر بیننده، خدا و پیامبر و مؤمنین باشند. (سیری اللَّه، و رسوله، والمؤمنون)
4- عمل معیار سنجش است، آنچه در دنیا بر اولیای خدا عرضه می‏شود عمل است، آنچه هم در قیامت مورد حساب قرار می‏گیرد، عمل است.(اعملوا، فسیری اللّه عملکم، فینبّئکم بما کنتم تعملون)
5 - اعمال انسان حقایقی دارد که در قیامت برای او روشن خواهد شد. (فسیری اللّه عملکم، فینبّئکم بما کنتم تعملون)