تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 114

(114) وَمَا کَانَ اسْتِغْفارُ إِبْرَ هِیمَ لِأَبِیهِ إِلَّا عَن مَّوْعِدَةٍ وَعَدَهَآ إِیَّاهُ فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِّلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ إِنَّ إِبْرَ هِیمَ لَأَوَّهٌ حَلِیمٌ‏
و آمرزش‏خواهی ابراهیم برای پدرش (عموی مشرکش که سرپرستی او را به عهده داشت)، فقط به خاطر وعده‏ای بود که به او داده بود، (آن هنگام که از هدایتش ناامید نبود،) پس هنگامی که برایش روشن شد، او دشمن خداست، از او بیزاری جست. همانا ابراهیم، اهل آه وناله (از ترس خدا) و بردبار بود.
نکته‏ها:
در آیه‏ی قبل، سخن از این بود که پیامبر و مؤمنان حقّ دعا کردن برای مشرکان را ندارند، هرچند از خویشاوندانشان باشند. این آیه، پاسخ شبهه‏ای را می‏دهد که پس چرا حضرت ابراهیم، به عموی مشرک خود دعا کرد و به او وعده‏ی استغفار داد؛ (سأستغفر لک ربّی)**مریم، 47.***، این آیه می‏فرماید، وعده‏ی ابراهیم به امید هدایت او بود. امّا چون عمو در حال شرک مرد، ابراهیم هم استغفار را رها کرد.
سؤال: چرا حضرت ابراهیم پس از مرگ عمو هم برای او دعا می‏کرد؟ (ربّنا اغفر لی ولوالدیّ)؟**ابراهیم، 41.***
پاسخ: والد به پدر واقعی گفته می‏شود، ولی اَب، به پدر، معلّم، عمو، پدر زن، و جدّ هم گفته می‏شود. دعای ابراهیم برای پدر واقعی‏اش بوده، نه عموی مشرکش.
قرآن در یازده آیه، از عموی ابراهیم تعبیر به «أب» کرده است، تا بفهماند ابراهیم علیه السلام تحت سرپرستی چه کسی بوده، ولی تحت تأثیر قرار نگرفته است.
امام صادق علیه السلام فرمود: ابراهیم علیه السلام اهل دعا وگریه‏های بسیار و(اوّاه) بود.**تفسیر نورالثقلین.***
پیام‏ها:
1- آنچه سبب بدگمانی به اولیای خداست، باید برطرف شود و توجیه صحیح ارائه گردد. (موعدةٍ وعدها)
2- وفای به عهد، حتّی نسبت به کافر هم لازم است.(موعدة وعدها)
3- علم انبیا محدود است. (فلمّا تبیّن له...)
4- در برابر رفتار تند کافران، حلم خود را از دست ندهیم.**عموی ابراهیم او را تهدید می‏کرد که سنگسارت خواهم کرد؛ (لئن‏لم‏تنته لأرجمّنک) (مریم، 46) ولی ابراهیم همچنان بردبار بود.*** (تبرأ منه ...اوّاه حلیم)
5 - برائت از عمو به خاطر خدا، نشانه‏ی عشق و خشوع ابراهیم نسبت به خداوند است. (اوّاه)