تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 36

(36) إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً فِی کِتَبِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضَ مِنْهَآ أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَ لِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلَا تَظْلِمُواْ فِیهِنَّ أَنفُسَکُمْ وَ قَتِلُواْ الْمُشْرِکِینَ کَآفَّةً کَمَا یُقَتِلُونَکُمْ کَآفَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ‏الْمُتَّقِینَ‏
همانا تعداد ماهها نزد خداوند، در کتابِ (آفرینش) خدا و از روزی که آسمان‏ها و زمین را آفرید، دوازده ماه است، که چهارماه از آن (جنگ) حرام است، این آیین ثابت و پابرجاست. پس در این ماهها، با جنگ و خونریزی بر خود ستم نکنید و جملگی با همه‏ی مشرکان بجنگید، آن گونه که آنان همگی با شما می‏جنگند و بدانید که خداوند باپرواپیشه‏گان است.
نکته‏ها:
سال، دوازده ماه دارد و کلمه‏ی «شَهر» (ماه) نیز دوازده بار در قرآن آمده است.**اعجاز عددی قرآن.***
عدد دوازده که بارها در قرآن آمده است، عدد مبارکی است، تعداد رهبران بنی‏اسرائیل و چشمه‏های آب زلال که با معجزه‏ی موسی علیه السلام جوشید، عدد امامان اهل بیت و... دوازده است.
چهار ماهی که جنگ در آن حرام است عبارتند از: ذی القعده، ذی الحجّه، محرّم و رجب. سه ماه اوّل پی در پی است.**کافی، ج‏4، ص 240.***
نظام حرکت ماه به دور زمین و چرخشی که به اراده‏ی الهی در منظومه‏ی شمسی در طول سال است، از آغاز خلقت بر این کرات حاکم بوده است.
احترام ماههای حرام تا وقتی است که دشمن از آن سوء استفاده نکند و در این ماهها حمله و هجوم نیاورد والاّ اگر دشمن حمله کرد، دفاع لازم است. طبق آیه‏ی 194 سوره بقره: (والحُرمات قصاص، فمَن اعتَدی‏ علیکم فاعتَدوا علیه بمثل‏ما اعتدی‏ علیکم)، همه‏ی چیزهای مورد احترام، قابل قصاص است. هر کس از قانون عدم تعرّض، سوء استفاده کرد و بر شما تجاوز کرد، شما هم به همان گونه عمل کنید.
تعبیر ثابت و پا بر جا بودن این آیین، شاید اشاره به این باشد که احترام چهارماه در همه‏ی ادیان آسمانی ثابت بوده است. (طبق روایات)
در برخی روایات از امام باقر علیه السلام ، دوازده امامِ پس از پیامبر اسلام، به عنوان تأویل این آیه شمرده شده است.**تفسیر کنزالدقائق.***
پیام‏ها:
1- بهترین تقویمِ تاریخ و زمان‏بندی، آن است که ثابت، طبیعی و همگانی باشد. ماههای قمری این سه ویژگی را دارند. (عدّة الشهور...)
2- وجود ماههای دوازده‏گانه، به تدریج شکل نگرفته است، بلکه از آغاز پیدایش زمین و آسمان بوده است. (اثنا عشر شهراً... یوم خَلق)
3- رزمندگان و خانواده‏هایشان، نیاز به عیادت، آموزش، استراحت و رسیدگی به خانه و زندگی دارند. بنابراین یک سوّم سال، اجباراً باید جنگ خاموش شود تا فرصتی برای اینها باشد. (منها اربعة حرم) حتّی در جنگ هم باید اصولی رعایت شود و به ناآگاهان، اغفال شدگان، زنان، سالمندان و کودکان، تعرّض نشود و بدون توجیه و تذکّر قبلی، حمله نشود.
4- همه زمان‏ها یکسان نیستند. در زمان هم قداست و حرمت مطرح است. (منهااربعة حرم )
5 - اسلام، هم مکان أمن دارد، (مکّه) هم زمانِ امن (ماههای حرام). جالب آنکه محور سه ماه (ذیقعده، ذیحجّه ومحرّم) از این چهار ماه حرام، ماه حجّ (ذیحجّه) است.
6- زیان بی‏توجّهی به ماههای حرام، به خود انسان‏ها باز می‏گردد (فلا تظلموا فیهنّ انفسکم)
7- در اسلام اصل بر جنگ نیست، بلکه بر فکر، برهان، حکمت، موعظه و زندگی مسالمت آمیز است؛ امّا اگر دشمنان به تجاوز دست زدند، مسلمانان حق دفاع دارند، حتّی در ماههای حرام. (قاتلوا المشرکین)
8 - اجازه ندهید دشمن از مقدّساتِ دینی و احکام فقهی شما سوء استفاده کند. (قاتلوا المشرکین کافه) اگر دشمن در ماههای حرام حمله کرد، مقدّس‏مآب نشوید، بلکه مقابله کنید.
9- حمله به دشمن، باید همانند ابعاد حملات دشمن باشد. (کمایقاتلونکم)
10- پیروزی در سایه‏ی تقواست. (ان اللَّه مع المتقین)