تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره هود آیه 84

(84) وَإِلَی‏ مَدْیَنَ أَخَاهُمْ شُعَیْباً قَالَ یَقَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَکُمْ مِّنْ اِلَهٍ غَیْرُهُ وَلَا تَنقُصُواْ الْمِکْیَالَ وَالْمِیزَانَ إِنِّی أَرَیکُمْ بِخَیْرٍ وَإِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ مُّحِیطٍ
و به سوی (منطقه و مردم) مدین، برادرشان شعیب (را فرستادیم، او) گفت: ای قوم من! خدا را پرستش کنید (که) جز او خدای دیگری برای شما نیست، و پیمانه و ترازو را (در هنگام خرید و فروش) کم نگذارید، همانا (در این صورت) من شما را به خیر (و صلاح) می‏بینم و براستی که من از عذاب روز (قیامتی که) فراگیر (است،) بر شما می‏ترسم.
نکته‏ها:
«مَدیَن» (که نام امروزش مَعان و در تورات مَدیان است) شهری در مشرق خلیج عقبه است که مردم آن از فرزندان حضرت اسماعیل علیه السلام بوده و با کشورهای مصر و لبنان و فلسطین تجارت داشتند. بعضی نیز کلمه‏ی «مدین» را نام قبیله‏ای دانسته‏اند که مردم آن در اطراف کوه سینا زندگی می‏کرده‏اند.
فساد امّت‏ها، در هر دوره وزمانی متفاوت است که باید به آن توجّه کامل داشت، فساد قوم لوط، انحراف جنسی وفساد قوم شعیب، کم‏فروشی وفساد اقتصادی بوده است.
پیام‏ها:
1- بعثت انبیا علیهم السلام ، سنّت الهی وجریان مستمرّ تاریخی بوده است. (والی مدین)
2- رسالت حضرت شعیب، در محدوده‏ی منطقه‏ی مدین بوده است. (الی مدین)
3- پیامبر هر قوم، از میان مردم همان قوم مبعوث می‏شده است. (اخاهم)
4- یکتاپرستی، بر اساس یکتاشناسی است. (اعبدوا اللَّه مالکم من اله غیره)
5 - تنها عبادت خداوند کافی نیست، بلکه برائت از مشرکان نیز لازم است. (مالکم من اله غیره)
6- انبیا علیهم السلام ، تنها مسائل اعتقادی و اخلاقی را مدّ نظر نداشتند، بلکه به امور اقتصادی و عوامل فساد آن نیز می‏پرداختند. (لا تنقصوا المکیال )
7- رفاه و درآمد، به تنهایی بازدارنده از کلاهبرداری وفساد اقتصادی نیست. (لاتنقصوا المکیال... انی اراکم بخیر) امام صادق علیه السلام ، مراد از «انّی اراکم بخیر» را فراوانی و ارزانی اجناس دانسته‏اند.**تفسیر نورالثقلین.***
8 - برای نهی از منکر باید به مردم شخصیّت و دلگرمی داد. (انّی اراکم بخیر)
9- توجّه دادن به مبدأ و معاد، سرلوحه‏ی دعوت همه انبیا علیهم السلام بوده است. (اعبدوااللَّه... اخاف علیکم عذاب)
10- ایمان به روز حساب، زمینه‏ی تقوی‏ در همه‏ی امور زندگی است. (لاتنقصوا المکیال، عذاب یوم محیط)
11- از قهر خداوند نمی‏توان فرار کرد. (عذاب یوم محیط)